Kijktip: Rond 1600 is met de herschepping van de wereld een begin gemaakt

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Mon Dec 24 12:10:48 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc, je vergeet bij de "ondergang van de islamitische wetenschap" wel -
en Floris Cohen noemde dat wel - dat de Arabische cultuur, vooral Bagdad
letterlijk onthoofd werd door de invallende centraal-aziatische stammen.
De "mongoolse" ruiter-krijgers, die wij in ook wel kennen van de
Tataarse verovering, en de periode Djengiz Khan. Zelfs China heeft een
mongoolse overheersing gekend. En daarna kwamen de Turks sprekende
ruitervolkeren binnenvallen. Die hebben het Noorden van India veroverd,
het  Perzische rijk heel kort (ze zijn geaccultureerd). De Osmaanse
Turken waren de laatsten, en hebben zich gevestigd van het Arabische
schiereiland tot in Europa (denk aan de twee keer de Turken voor de
poort, waarvan een keer voor Wenen). Maar de vroege verovering van het
Tweestromenland is verwoestend geweest voor het Oosters kalifaat en de
hoogcultuur daarbij, nog voordat deze Turken Moslim werden en de
Osmaanse sultan zich Kalief noemde, en een knappe bestuurder werd (ten
slotte hebben zij zeer veel Europees overgenoemn, ook omdat het een
multi-etnische staat werd, onder de bovenlaag van de Turkse adel.
Maar nog rijker was de cultuur van het Westers Kaliefaat - Spanje! Ook
die cultuur wwerd onthoofd door de monomane cultuur na de Reconquista -
de herovering van Spanje, tot een fanatiek katholieke samenleving.

Cohen noemde het niet, maar de intrinsieke tegenstrijdigheden vanhet
Christendom, gepaard aan een strijdcultuur, van Kruistochten tot de
bevolkingsgroei met godsdienstoorlogen en het vroege kolonialisme zijn
waarschijnlijk de voedingsbodem voor de ontwikkelingen in het denken. De
Byzantijnse cultuur was evenals de Chinese dodelijk voor de verdere
ontwikkeling, omdat de staat een veel sterke disciplinaire druk op de
cultuur legde - conformeert u! Net als die van het Spanje van de
hereniging, als je tenminste niet op koloniaal avontuur ging.

/raimond de tempe