Atheist (gewaande) Dawkins blijkt gewoon een 'cultureel christen' ? ;)

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Dec 20 03:12:33 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=105429

"
Geplaatst op zaterdag 15 december 2007 06:59 , laatste wijziging
vrijdag 14 december 2007 20:57
Dawkins noemt zich 'cultureel christen'

van onze redactie kerk

LONDEN - De vooraanstaande Britse atheïst Richard Dawkins beschouwt
zichzelf als 'cultureel christen'. ,,Dit is, historisch gezien, een
christelijk land'', zei Dawkins op de BBC-radio. ,,Ik ben een
cultureel christen, op dezelfde manier zoals veel van mijn vrienden
zichzelf 'culturele joden', of 'culturele moslims' noemen.'' Hij
bedoelt daarmee dat hij is opgegroeid in een christelijke omgeving en
dat hij accepteert dat hij daardoor is gevormd, zonder zelf het
christelijke geloof nog aan te hangen.

De aan de universiteit van Oxford verbonden bioloog, die hoopt dat
gelovigen zich door zijn boek God als misvatting zullen bekeren tot
het atheïsme, zei dat in een discussie met de Conservatieve
parlementariër Mark Pritchard. Die vindt dat er in Engeland sprake is
van een 'christendomfobie'. ,,Er is een niet aflatende aanval aan de
gang op de zo geliefde christelijke erfenis en tradities van dit
land.''

Volgens Pritchard is er in Engeland een ,,politiek-correcte brigade''
actief van ,,fundamentalistische atheïsten en militante secularisten''
die elke verwijzing naar het christendom uit de maatschappij willen
weren. Dit resulteert er volgens hem onder meer in dat het steeds
lastiger wordt kerstkaarten te vinden die nog daadwerkelijk verwijzen
naar de geboorte van Christus.

De bezorgde parlementariër vond een medestander in atheïst Dawkins,
die zei christelijke tradities ook niet te willen afschaffen. ,,Net
als iedereen houd ik ervan om kerstliederen te zingen. Ik denk dat de
grootste oppositie tegen christelijke uitingen komt van aanhangers van
andere godsdiensten, niet van atheïsten.''
"

Jeetje, wat zal er her en der een zucht van/der ´verlichting´ worden
geslaakt ... :)

Henk Elegeert