Ambtelijke gluiperds

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Thu Dec 6 17:22:00 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> 1. goedkoper uitgevoerde opdrachten geven de overheden (en
> belastingbetaler) meer budgettaire ruimte;

Vind ik een goed argument.

> 2. maar lokale werkgelegenheid kan wel worden geschaad als steeds grote
> bedrijven overheidsopdrachten afvangen.

Vind ik geen goed argument, de lokale overheid is er niet om door
overheidsopdrachten lokaal werkgelegenheid te creeren. Expres duurder
aanbesteden om lokale werkgelegenheid te stimuleren vind ik onwenselijk
clientelisme.

> Wat vinden de dwangmatige marktwerking-denkers (neoliberalen) van dit
> probleem? Of er is sprake van ambtelijke gluiperds die zwemmen in
> opportunisme?

Tja, ik vertrouw die ambtenaren natuurlijk voor geen cent. Maar je zou
eens kunnen kijken of er met die regel van ten minste twee maal de eigen
omzet wat flexibeler kan worden omgegaan. Daarnaast kunnen kleine
bedrijven natuurlijk ook gelegenheidsallianties aangaan.