Betekenis 'liber'

Sun Dec 2 22:13:08 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

In Webster staat dat liber 'bast' betekent - en dat zal dan wel refereren
naar papyrus, lijkt mij. Kleine stap naar 'bombast' - en dan zit men weer
bij deliberaties.
In Bouvier's Law Dictionary staat dat liber als boek 'deel' betekent en
dat zal dan wel weer refereren naar papyrusrollen (het boek bestond niet
in het Rome van de Oudheid) van een bepaald werk.

Zie,
   http://www.dict.org/bin/Dict?Strategy=*&Database=*&Form=Dict1&Query=liber
Zie ook (daar refereerde ik eerder aan),
   http://www.dict.org/bin/Dict?Strategy=*&Database=*&Form=Dict1&Query=deliberation
   http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=libra
Dit soort zaken staan op,
   http://www.fluks.combidom.com/javascript/sidebar_dictionary.htm

Hoe dan ook: het gaat om de koppeling Maat-Libra als de weegschaal van
Vrouwe Justitia (en die is er in elk geval).

Marc Fluks, Amsterdam