AHA-gate_2: Ex Moslims Jami & Ellian blijken fanatieke Christenen

Thu Aug 30 16:22:33 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Domper voor Verlichte liberalen...  ;-)

Bron:   Trouw
Datum:  28 augustus 2007
Auteur: Youssef Azghari

Jami wil het voorbeeld van zijn moeder volgen

Toen een collega mij vroeg of ik het comité van ex-moslims met Ehsan Jami
aan het hoofd een warm hart toedraag, hoefde ik daar geen seconde over na
te denken. 'Nee', was mijn korte antwoord.

'Maar hij verdient toch steun van liberale moslims zoals jij. Volgens de Koran
staat op geloofsafval de doodstraf', zei ze op strenge toon. Deze onzin
irriteert mij ongelooflijk. Zulke idiote uitspraken staan haaks op de boodschap
van de Koran. Behalve het vaak aangehaalde vers 'er is geen dwang in het geloof'
is er in de Koran een apart hoofdstuk gewijd aan vrijheid van geloof. Daarin
wordt onderstreept dat godsdienstvrijheid een van de pijlers is waarop de islam
is gebouwd. De Nederlandse Grondwet staat op dit punt dichter bij de Koran dan
de daarvan afgeleide sharia.

Vrijheid van geloven is in de loop van de tijd door toedoen van islamitische
despoten schaars geworden. Dat komt doordat de ijtihad, het recht om de Koran te
interpreteren, bijna zeven eeuwen geleden op slot ging. Sindsdien stopte het
denken abrupt en trad onmiddellijk verval in. Met als gevolg dat er verdwaalde
geradicaliseerde moslims rondlopen, zoals de taliban, die in hun ogen afvallige
moslims en niet-moslims bedreigen met de dood. Nu Jami de strengste beveiliging
geniet zou je haast denken dat ook hier de islam afzweren gelijk staat aan je
doodsvonnis tekenen. Toch ken ik veel moslims die openlijk atheist zijn geworden
maar nooit lastig zijn gevallen. Zij noemen zichzelf geen ex-moslim omdat hun
identiteit deels ontleend is aan hun islamitische achtergrond. Ex-moslim klinkt
net zo absurd als ex-homo.

Hoe heeft het zover kunnen komen dat Ehsan Jami moet vrezen voor zijn leven?
Laten we feiten op een rij zetten. Begin deze maand deed hij aangifte van
mishandeling. Als we Geert Wilders mogen geloven is hij door twee Marokkanen en
een Somalier tot bloedens toe in elkaar geramd. Columnist Van Doorn plaatste
in deze krant vraagtekens bij Jami's lezing, maar er is vorige week wel een
verdachte gearresteerd en die zou hebben bekend.

Toch moest ik even aan de Franse Marie L.. denken. Zij strooide ons een paar
jaar terug zand in de ogen door Noord-Afrikanen te beschuldigen van zware
mishandeling. Heel Frankrijk sprak er schande van, maar alles bleek uit de duim
gezogen.

Zolang Jami niet alles vertelt wat er gebeurd is, neem ik de suggestie dat hij
vanwege geloofsafval zwaar is mishandeld met een korreltje zout. Ook ik wil dat
alle daders opgepakt worden en de onderste steen boven komt. Los hiervan kan
niemand gebruik van fysiek geweld, hoe licht ook, rechtvaardigen. Maar welke
strafmaat moeten we hanteren als een beschrijving, zoals Wilders die
presenteert, zijn eigen leven gaat leiden, en het leed dat daaruit voortvloeit
niet te overzien is?

Het provoceren om haat te zaaien, zoals Wilders doet met zijn Koranverbod, is
een ziekte die bestreden moet worden. Het leidt bij te veel mensen die alles
voor zoete koek aannemen tot blikvernauwing.

Jami vergeleek de profeet Mohammed met Osama bin Laden, zo ontstond gauw het
idee dat de daders die hem lastig vielen radicaal waren. Een fabeltje, want
geradicaliseerde pubers vatten zijn uitspraak juist op als een compliment. In
dat opzicht hebben de jonge honden Samir A. en Ehsan Jami veel gemeen. Ze zijn
bereid te sterven voor hun bekeringswaanzin. Samir A. wil net als zijn held Bin
Laden iedereen bekeren tot fanatieke moslims.

Ehsan Jami wil het voorbeeld van zijn moeder en zijn goeroe Afshin Ellian
volgen. Sinds hun bekering tot het christendom willen ze de moslims hier
bekeren tot fanatieke ex-moslims. Als reactie zullen liberale moslims overal
steunwaardige comités van ijtihadisten opzetten. Om ondermeer de djihad te
voeren tegen intolerante geesten, van moslimhaters tot potenrammers.

--------
(c) 2007 PCM