Groene, Paarse en Gele periode van D66: Nieuwe Democraten

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Aug 28 09:30:48 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hmm, Mark,

Ik vind je jacht op Rozenkruisers en Vrijmetselaars toch wel erg
vasthoudend. Je word altijd een beetje wat je bestrijdt. Dat geldt voor
vele vrijdenkers, felle atheisten, skeptici e.d. , denk ik.
En ik weet toch wel een beetje waarover ik praat. M'n stiefmoeder was
secretaris van de vrouwen van Vrijmetselaars, m'n vader ging om met
antroposofen (Bilthoven, Zeist, Driebergen zijn aanpalend), maar was ook
een tijd lid van de SGP of GPV (daarover weifelen zijn zoons). Kortom,
"geler" kon het niet, in jouw woorden. Ik heb er destijds al zeer vroeg
voor gekozen uit dat milieu te treden, door me te abonneren op De Groene
Amsterdammer en D66. Een ontwikkeling van afkeuring naar relativering.
Dat lijkt me gezonder voor je persoonlijke ontwikkeling: agnost zijn. Felle
gelovigen zien als een subcultuurtje, van dezelfde orde als
voetbalhooligans, VVD-ers, speculanten, etc. Zo word en blijf je
zelfstandig en kritisch.

Waarschijnlijk heb je gelijk dat D66 in ongezonder sferen is beland,
sekte-achtige trekjes krijgt en beheerst wordt door sektariers. Maar dat
had voor mij tot twee, drie berichten beperkt kunnen worden. Dat een
structureel verliezende club sektarisch wordt, lijkt me trouwens niks
bijzonders. Alles wat proletariseert en/of degenereert zoekt een spirituele
uitweg, inclusief symbolen. Bewust of onbewust. En het rare is dat
sektariers ontkennen dat ze een ideologie volgen - dit vormt een onderdeel
van hun Werdegang.

Een zijsprong: op gelijke manier bezie ik jouw beweringen dat een echte
democraat uit moet gaan van sociaal-indeterminisme. In deze context een
negatie van een negatie. Ik kies liever voor het bestaan van pluriforme
invloeden op sociale en politieke ontwikkelingen. Maar misschien hindert je
deze genuanceerde houding?!

Tot slot nog een tip om je op te beuren, een conversatie, een sketchje
vanuit de praktijk. Laatst vroeg ik een buur om op zondagmorgen mee te gaan
naar een tuincentrum. Zij: nee, ik kan niet want ik ga naar de kerk. Ik:
Och gut, dus je gelooft in wonderen; kun je je hond leren piano spelen!
Kijk, dat is nou kritiek met een glimlach, dat blijft hangen.
hv,u
-----