Causatie enzo. Was Re: Causatie en D66

Henk op xp HmjE at HOME.NL
Sat Aug 25 15:14:18 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks schreef:

>  Die fout maakt (en vrijwel iedereen doet dat) is dat
>  oorzaken in het *verleden* liggen om iets in het *heden* te
>  verklaren. Dit betreft een *duiding* achteraf. In feite bedenkt men
>  een verhaal, maakt een tijd- reisje of zo.

Zo ook Balkenende en zijn: rampenrapport gedateerd !

"
` Premier Balkenende verwerpt het beeld dat de overheid niet goed is
voorbereid op rampen. Dat beeld rees deze week op uit NOS-berichtgeving
over ambtelijke rapporten over de nationale veiligheid.  Balkenende zegt
dat risico's nooit zijn uit te sluiten,maar dat er sinds het opstellen
van de rapporten, een jaar geleden,al veel is verbeterd. Volgens hem is
sprake van een gedateerd beeld.  Balkenende lijkt weinig te zien in een
zwaardere rol voor Binnenlandse Zaken  bij de bestrijding van rampen,
zoals minister Ter Horst wil.Volgens hem hangt het van de aard van de
crisis af welke minister het voortouw krijgt.
"

Balkenende kan het beeld niet verwerpen, want dat ligt (nog) in de toekomst.
En nee, dat beeld rijst niet op uit NOS-berichtgeving over ambtelijke
rapporten
over de nationale veiligheid, maar rijst op uit het ´brein´ van
Balkenende zelf.

Duiding achteraf, en bovendien op de verkeerde input, als ik Marc goed
begrijp.

>  ... oorzaak ligt in het *heden* en het gevolg in de *toekomst*. Dat
>  is geen duiding maar causaliteit (eigenlijk: causatie).

Er kan dus geen sprake zijn van een gedateerd beeld, er heeft zich
immers ook nog niets voltrokken dat een meting (en dan gaat het over wat
zich in werkelijkheid heeft afgespeelt) jan niet hebben plaatsgevonden.
Voor zover die wel heeft plaatsgevonden heeft men nagelaten te duiden
wat zich heeft voltrokken.

Er is dus geen (werkelijk) beeld op grond waarvan uitspraken te doen
zijn.  Balkenende  schuift voor de oorsprong van dat beeld  de
NOS-berichtgeving naar voren, maar het is de eigen interpretatie waarop
Balkenende reageert.

>  Dit heeft te maken met de vrije wil, intentionaliteit en anticiperen.

Precies, en daarom heeft Balkenende er alle belang bij om een vals beeld
van veiligheid te scheppen.

>  ... kijk naar de feiten zelf, niet naar wat 'waar' zou zijn of wat
>  'niet'. Alles draait om de inductie.

Balkenende zelf staat op de bok van de brandweerkar, en doet
alsof hij alles onder controle heeft, maar niet dus. Hij staat er zelf
middenin
en heeft uit dienhoofde geen overzicht. Dat hem inzichten ontbreken is
inmiddels helder. :)

>  Als een inductie meer verklaart
>  dan dat je erin gestopt hebt, dan zit het wel goed met die inductie.
>  Een inductie kan men niet bewijzen, een inductie *is* het bewijs. Men
>  kan een inductie wel ontkrachten (zoek iets specifieks van het
>  algemene waarbij het scena- rio niet opgaat zoals Popper).
>
>  Je moet dus pogen mijn inductie onderuit te halen.

En Balkenende, en het land maar laten voortleven op een illusie? ;)

Henk Elegeert