Mede-'ex-moslim comite'-oprichter over 'ware aard' Ehsan Jami

Wed Aug 15 21:54:09 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Fritz van Rikxoort <fritz at RIKXOORT.DEMON.NL>, over Hein van Meeteren
 <heinwvm at CHELLO.NL> en mijzelf,
>twijfelen jullie aan alles en iedereen omdat dat beter uitkomt?

 ...en kennelijk terecht... (en ja: twijfelen komt altijd beter uit)...

Bron:   Algemeen Dagblad
Datum:  15 augustus 2007
Auteur: Peter Groenendijk

'Comite voor ex-moslims geen Jami-show'
---------------------------------------

AMSTERDAM - Samen met de inmiddels veelbesproken Ehsan Jami begon ze in
alle rust een Comite voor ex-moslims. Drie maanden later heeft heel
Nederland het over de mishandeling van Jami, maar gaat de discussie niet
over het lot van ex-moslims. Tot teleurstelling van die andere
initiatiefneemster, Loubna Berrada. 'We zouden gewone moslims niet
beledigen, was de afspraak. Maar dat lijkt Ehsan te zijn vergeten.'

De plannen waren even enthousiast als helder. Als ex-moslims wilden
Berrada (31) en de 22-jarige Jami in de bres springen voor hun lotgenoten.
Strijden voor vrijheid van geloof of ongeloof, voor meisjes die gedwongen
worden een hoofddoek te dragen, voor mannen die hun familie niet durven te
vertellen dat ze niet meer in de islam geloven.

'Dat zouden we stapje voor stapje doen', zegt Berrada terugblikkend. 'En
zonder moslims te beledigen. Voorzichtig bouwen aan een platform, om het
taboe te doorbreken.'

Maar Jami kwam zijn afspraken niet na, zegt Berrada. 'We zouden in de
beginfase drie interviews geven, maar voor ik het wist had hij er dertig
gedaan. Had hij de Koran achterlijk genoemd, en de profeet Mohammed een
crimineel. Hij ging maar door. Ik snapte er niks van: zo creeer je geen
draagvlak, zo maak je alleen maar mensen boos! Het was veel te extreem en
zijn uitspraken brachten ons in gevaar. Niet alleen hem, maar mij ook.'

Berrada trok zich terug uit het comite. 'Het ging me veel te ver. Later
besloot ik daar op terug te komen, omdat ik onze doelen zo belangrijk
vind. Maar toen kreeg ik te horen dat er op mijn aanwezigheid geen prijs
meer werd gesteld. Ik ben misschien te genuanceerd, ik weet het niet. Ik
krijg inmiddels geen contact meer met Ehsan, dus kan het hem niet vragen.'

De uitspraken van Ehsan Jami brachten een felle discussie op gang. Veel
moslims toonden zich beledigd. Het dieptepunt was de mishandeling van
Jami, die enkele weken geleden naar eigen zeggen door drie moslims te
grazen werd genomen.

'Ik vind het vreselijk voor hem dat dat is gebeurd', zegt Berrada. 'Maar
het versterkte bovendien de situatie dat alles om hem draait. Ehsan moet
stoppen met het doen van uitspraken die mensen boos maken, hij beledigt
veel fatsoenlijke mensen die nog wél moslim zijn.Hij doet ook mijn
familieleden pijn, die nog gewoon moslim zijn. Bovendien gaat het nu
alleen nog maar over hem.'

Dat Jami zijn mishandeling overdrijft, zoals inmiddels wordt gesuggereerd,
gelooft Berrada niet. 'Zo ken ik hem niet. Ik geloof ook niet dat hij in
de war is, Ehsan is een slimme jongen. Maar hij is wel doorgeschoten. Als
hij niet kan stoppen met het doen van beledigende uitspraken, moet hij in
elk geval niet meer zeggen dat hij namens alle ex-moslims spreekt. Wat hij
nu zegt, is alleen namens Ehsan Jami zelf.'

--------
(c) 2007 PCM