"De Unie-voorzitter voorspelt oorlog om ontslagrecht"

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Aug 12 23:04:03 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn Meijering schreef:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Speciaal voor Hein:

Wat een eer!
> "De Unie-voorzitter voorspelt oorlog om ontslagrecht
> Uitgegeven: 12 augustus 2007 12:15
>
> CULEMBORG - Het wordt oorlog aan de cao-tafel als het kabinet zijn plannen
> om het ontslagrecht te versoepelen, doordrukt. De werkgevers zijn blij met
> de vereenvoudiging, maar de vakbonden zijn fel tegen. "
> http://www.nu.nl/news/1191964/36/De_Unie-voorzitter_voorspelt_oorlog_om_ontslagrecht.html
>
> Een mooi voorbeeld van waarom Heins stelling van laatst ("marktwerking is
> een milde vorm van oorlog") precies verkeerd om is.
Hoe moet ik deze begrijpen? Oorlog is een milde vorm van marktwerking?
>  Oorlog is stelselmatig geweld tussen groepen (en niet zozeer individuen), dit komt meer neer op
> stelselmatige diefstal tussen groepen. Alweer een stapje milder dus.
Dat behoeft nadere uitwerking, vrees ik. Oorlog is in mijn optiek de
hoogste vorm van conflict-escalatie (Glasl). Het begint bij milde vormen
(marktwerking bijvoorbeeld) en eindigt bij oorlog (haat, vernietiging,
principieel eigen gelijk etc ).
Hoe verbindt je stelselmatige diefstal aan oorlog? In een oorlog bestaat
geen diestal, diefstal vooronderstelt nu juist een *vreedzame
rechtsorde* waarin eigendomsrecht wordt gerespecteerd. Schending van dat
recht is dan diefstal. In een een oorlog pak je wat je denkt dat je
rechtens toekomt (zoals een land, een buit, een vrouw, een fort etc).
Dat is derhalve juist géén diefstal!