As COC-D66: Dittrich ontwaart structurele incidenten

Sun Aug 12 20:47:29 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder vandaag...
>Afgezien van dat er geen 'homo-hoofdstad' bestaat, bestaat er ook geen
>'golf van incidenten' (en daarnaast geen 'golf'), en 'dat het nergens
>op aarde zo structureel mis is als in Amsterdam' is louter bedoeld als
>leuke opsteker voor zijn vragenstellende naamgenoot in het parlement.

 M'n woorden waren weer eens profetisch (oftewel: ik begin het spel door
 te krijgen)...

Bron:  Expreszo.nl
Datum: 12 augistus 2007

Zwaarder bestraffen van homofoob geweld?

Boris van der Ham, Tweede Kamerlid voor D66, eist dat de Nederlandse
overheid wat gaat doen tegen het toenemende geweld tegen homo's. Ook
vraagt hij daarbij aandacht voor de reputatie van Amsterdam als gay
capital, die momenteel aan het afbrokkelen is vanwege de homofobe
aanvallen. Ook meldt Van der Ham dat de Amsterdamse locoburgemeester,
Tsjeerd Herrema, de suggestie deed om met politie, justitie en de
homobeweging rond de tafel te gaan zitten om ideeen uit te werken die
toekomstige incidenten tegen homo's moeten voorkomen.

Discriminatie

PvdA-kamerlid Lea Bouwmeester heeft inmiddels ook laten weten dat geweld
tegen homo's dubbel zo hard bestraft zou moeten worden. Volgens haar is
de toename onaanvaardbaar en is er zowel sprake van discriminatie als
geweld. Haar collega Marleen de Pater voegt daaraan toe dat agressie
tegenover homo's erger is dan elk ander geweld, en dat de rechter hier
ook rekening mee zou moeten houden. Het Openbaar Ministerie gaat
onderzoeken hoe geweld met een discriminerend karakter zwaarder bestraft
kan worden.

Oppositie

De oppostiepartijen VVD en SP zien echter niets in het idee om geweld
tegen homo's zwaarder te bestraffen. Zij willen de pakkans van de daders
wel vergroten, VVD'er Anouschka van Miltenburg zegt o.a. dat de daders
nu misschien zelfs wel een kick krijgen als ze hun daden in de krant zien
staan, maar dat ze straks misschien ook wel over zichzelf lezen in de
krant, in een artikel over opgepakte 'potenrammers.'

Krista van Velsen, kamerlid voor de SP, is van mening dat de geweldstoename
walgelijk is, maar een andere strafmaat ziet ook zij niet zitten. Zij pleit
voor meer voorlichting aan jongeren, omdat volgens haar 'de hele emancipatie
nog lang niet is afgerond'.

--------
(c) 2007 COC