Twenty-Five Ways To Suppress Truth

Sun Aug 5 16:29:29 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 4-aug-2007, at 1:24, Hein van Meeteren wrote:

> Ik vond het artikeltje leuk en leerzaam.

Ja, klets vooral vrolijk verder.

> Het ging over criminelen, politici (is er een verschil?)

Ik maak hier ernstig bezwaar tegen.
Hier wordt gesuggereerd dat politici allemaal criminelen zijn,
kennelijk omdat
zich onder politici nu eenmaal een aantal moreel defecte figuren
bevinden.
(Zo geredeneerd zou men bijvoorbeeld ook kunnen beweren dat mediators
allemaal moreel defecte clowns zijn.)

> die met allerlei truukjes de rationele waarheidsvinding saboteren.
> Om zelf niet ontmaskerd te  worden. Herkenbaar.

Ja, zeer herkenbaar zelfs, lijkt me.

> Vervolgens kwam er een mannetje dat dit artikel op mij moest laten
> slaan,

Bart zelf was het die als eerste een link met jou legde.

> en dan gaat de beker aan me voorbij.

Ja, dat je graag de rationele waarheidsvinding ontwijkt is bekend.
Over dat mechanisme ging het artikel nu juist.

> Vandaar de ietwat giftige reactie. Je m'excuse.....

Dit is zeer onbeleefd; de juiste formulering luidt: excusez moi. Wat
in feite
het aanbieden van excuses is. De andere partij bepaalt vervolgens of ze
worden aanvaard of niet.
Het is aanmatigend om bij voorbaat zelf te bepalen dat ze zijn aanvaard
zoals jij hier feitelijk doet.

> Dank dus voor het artikel. Ik heb het met genoegen gelezen.

En heb je er ook iets van opgestoken?

> En de intellectuele nieuwsgierigheid is levend.

Integendeel Hein.

Telkens als je hier iets poneert - over biobrandstof bijvoorbeeld -
en ik er
op wijs dat er op zijn minst vraagtekens geplaatst kunnen worden bij
hetgeen je met je bekende op niets gebaseerde stelligheid beweert,
volgt steevast een persoonlijke aanval.
Je bent het schoolvoorbeeld van intellectuele *luiheid*; je wenst geen
kennis te nemen van informatie die niet strookt met je eigen
vooroordelen.

Dat is al jaren zo; veel van de conflicten op de DB.NL-lijst gingen daar
ook al over. Ook daar werden we steevast door je uitgescholden als we
je probeerden uit te leggen dat de wereld anders in elkaar zit dan jij
denkt.

Erik vdMb