D66 en huurliberalisatie

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Aug 4 19:39:56 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> [...]
> hij die de beste prijs biedt het goed of de dienst. De ander die minder
> goed betaalt krijgt niets. Zodoende zijn de actoren op een vrije markt,
> aan de aanbod en vooral aan de vraagzijde, *concurrenten* van elkaar.
> Competitors, zoals de Amerikanen het zo bondig formuleren.
> Stel je voor: we willen alletwee, Martijn, die prachtige parterrewoning
> met tuin, aan de rand van dat natuurgebied. Jij doet een bod, ik doe een
> bod. Jij wint, ik verlies. Ik baal, jij bent blij. Dat is toch een
> beetje strijd, niet? Winnaars & verliezers?

Zeker, concurrentie, maar nog geen oorlog. In een oorlog pikt men met
geweld elkaar land/spullen in, sloopt elkaars infrastructuur en moordt
elkaar uit. Dat is direct geweld tegen elkaar gebruiken.

Is liefde oorlog? Als je een rivaal in de liefde hebt en je teerbeminde
kiest voor de ander, tja dan is dat knap balen. Die ander is dan vast niet
meer een van je favoriete individuen. Maar anders dan bij oorlog gebruik
je hier -doorgaans- geen direct geweld tegen elkaar, maar ding je om de
liefde van een ander.

Zo ook bij marktwerking: je mag niet de winkel van je concurrent in de fik
steken, je mag wel met superieure kwaliteit of scherpere prijzen de klant
voor je winnen. Alle partijen doen dan *vrijwillig* zaken met elkaar. Wat
nou oorlog?

Is voetbal oorlog? Volgens Michels wel, en je werkt elkaar ook direct
tegen. De term is daar meer op z'n plek.

Daarnaast is marktwerking ook voor de verliezer goed: onze welvaart is
vele malen groter, niet alleen in totaal, maar voor iedereen. En
marktprijzen zijn ook een uitstekende vorm van informatie, communicatie en
afstemming: het vertelt mij bijvoorbeeld dat het zin heeft tijd te
investeren in het leren van de ins en outs van de financiele wereld. Met
die informatie kan ik kiezen in welke sector ik actief wil zijn.

En kijk ook eens naar een voorbeeld van iets anders dan marktwerking:
algemeen verbindend verklaarde CAO's in de bouw, zoals Bert Bakker laatst
nog onder de aandacht bracht. Wat denk je dat er gaat gebeuren als een
kabinet dat in een keer afschaft? Ik denk dat het Malieveld meteen vol
staat met honderdduizend woedende proletariers! En dat kan niet. Het is
nog net geen geweld, maar het kan zo ontsporen. Dat begint dan al een
beetje op oorlog te lijken.

Ander voorbeeld: boeren die dreigen snelwegen te blokkeren als subsidies
worden teruggeschroefd.

> Ander voorbeeld: in de Utrechtsestraat in hartje Amsterdam is een
> delicatessenwinkel, gedreven door een familie. Ze zijn er al tientallen
> jaren, echt zo'n ouderwets familiedingetje. Het hele blok waarin de
> winkel is gehuisvest komt in handen, na de nodige slagen op de OR markt,
> van een grote projectontwikkelaar. Die krijgt een stevige greep op de
> huren, en verhoogt de huur in één klap met 45%.

Mogelijk marktfalen.

> Geen overheid bemoeit
> zich ermee, het is immers vrije markt. De familie kan het niet meer
> betalen, en een sterkere speler koopt het op, komt in de winkel,
> verbouwt de hele handel en vestigt een minder dure, hogere opbrengst
> genererende middenstandswinkel.

Goed voor de totale welvaart.

> Ik noem deze gang van zaken milde oorlog.

Ik vind dat een misleidende en kwalijke term. Het doet me denken aan een
mooie uitdrukking in het Engels: patriotism is the scoundrel's last
refuge. Naar analogie zou ik willen zeggen: beweerd opkomen voor de
zwakken is de uiterste dekmantel voor dievenstreken.

Niet dat de zwakken geen bescherming behoeven overigens.

> In de bankwereld spreekt men
> soms van "vijandelijke bod". Oorlogsterm. In advertenties voor
> commerciële, dus markgerichte ondernemingen staan vaak eigenschappen
> genoemd als : agressief, competitiegericht, strijdlustig etc.
> De markt is kennelijk strijd. Strijd = milde oorlog, soms zelfs harde
> oorlog.

Die vergelijking wordt inderdaad gemaakt.

> Ik heb niet het idee dat de Vrije Markt een ontspannen, vredelievend
> spel is. Eerder harde gevechten om schaarse goederen en diensten.  Met
> winnaars en verliezers.
> Bikkelhard.

Een voortreffelijk systeem om samen te werken. Zeker als je het aanvult
met een basisinkomen, verplichte zorgverzekering, scholing etc.