D66 en huurliberalisatie

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Aug 2 09:59:04 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het is maar vanuit welke bril je het bekijkt, Henk. De oude man/vrouw laten zitten in dat veel te grote huis is ook niet zo lekker. Sociale contacten? De straat (laan) is bevolkt door nieuwe, jonge gezinnen,met wie hij (zij) nauwlijks contact heeft. Kinderen zijn het huis uit, echtgenoot (note) overleden. In dat hoekje van dat huis zit hij (zij) daar te zitten. Is dat sociaal?
Elk mens op wat gevorderde leeftijd kent het van zijn/haar eigen ouders. Mijn moeder zat zielsalleen in een stoel ergens in het duister van de salon, in een deftige Haagsche straat. Niemand kwam meer langs, veel vriendinnen en vrienden dood, of in een vezorgingstehuis. Moet we haar maar laten zitten, langzaam wegterend in eenzaamheid?
Op een gegeven moment komt de dag dat de vraag gesteld wordt: wat te doen? En dan kan je best kijken naar werkbare, passende alternatieven. Vaak is het veranderen wat een leefomgeving, inclusief woning, een verademing voor zo iemand. Ondanks de eerste weerstand (die begrijpelijk is). Omgeven door mensen in gelijke situatie, voorzieningen dichtbij, altijd hulp bij de hand. Wat is daar zo vreselijk aan, Henk? Dingen veranderen. Jij woont ook niet meer in je studentenflatje, neem ik aan. Naarmate het leven verder gaat gaan de ontwikkelingen qua wonen, werken, leven, sociale omstandigheden mee. En we willen graag groeien en groeien, steds meer en steeds groter, maar het idee dat het ook dse andere kant uitkan, minder groot en minder veel, kunnen we niet aan. Gek eigenlijk. Misschien verslaafd aan de groei?