Rouvoet: onze critici zijn conservatief (2)

Henk op xp HmjE at HOME.NL
Mon Apr 30 12:49:21 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks schreef:
>  REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Bron:  ANP Datum: 28 april 2007 URL:

http://www.reformatorischdagblad.nl/artikel/1300613/ChristenUnie+zet+critici+in+de+hoek.html

>  ChristenUnie zet critici in de hoek

En jij durft dat pas op hun rustdag te posten? ;)

http://www.destentor.nl/binnenlandstn/article1363942.ece
"
  Liberalen: verwijten Rouvoet 'onzinnig'
door Wierd Duk

*DEN HAAG - VVD en D66 vinden de kritiek van ChristenUnie - leider André
Rouvoet dat liberaal Nederland de aansluiting mist met de maatschappij
'onzinnig'.*

 Rouvoet kritiseerde zaterdag op het congres van zijn partij in Lunteren
de linkse en liberale opiniemakers en politici die de ChristenUnie
'betutteling' en 'bevoogding' verwijten.

Volgens Rouvoet hebben de meeste Nederlanders schoon genoeg van 'de
morele vrijblijvendheid van de jaren negentig'. "De meeste mensen zien
nu in dat die meer kapot heeft gemaakt dan ons lief is", zei de
vicepremier in Lunteren. "Wie tien jaar geleden aandrong op het
instellen van een minister voor Jeugd en Gezin werd weggelachen."

Kritische columnisten en politici menen dat de CU, nu de partij in de
regering zit, haar christelijk geïnspireerde standpunten inzake abortus,
het homohuwelijk en euthanasie aan een meerderheid van de Nederlanders
wil opdringen. De CU zou in het algemeen een 'spruitjeslucht' verspreiden.

Volgens Rouvoet lopen zijn tegenstanders achter de feiten aan. "Het is
conservatisme. Ik krijg het gevoel dat zij wanhopig terugverlangen naar
de paarse tijd van zuiver individualisme. Zij kijken achterom." De
CU-leider constateert dat de samenleving 'meer behoefte heeft aan
gemeenschapszin'.

Bij de VVD is men niet onder de indruk. "Nonsens", reageert een
woordvoerder. "Het gaat ons om kernwaarden, die wij onder Paars met
moeite hebben bevochten. Wij willen dat er aan de wetgeving rond
euthanasie, abortus, homohuwelijk en de koopzondagen niet wordt getornd.
Is het ineens modern dan om daarop te beknibbelen? En zijn wij
ouderwets? Het is een wezenloos verwijt van Rouvoet."

De VVD vindt dat CDA en PvdA in het regeerakkoord te veel concessies
hebben gedaan aan de ChristenUnie inzake medisch-ethische kwesties. "Dit
verontrust mij zeer", zei VVD-leider Mark Rutte bij de presentatie van
het coalitieakkoord. "Dit kabinet doet een stap terug." D66-leider
Alexander Pechtold meent dat persoonlijke vrijheden worden aangetast.
"Mag ik misschien zelf beslissen wanneer ik ga winkelen of de
bibliotheek bezoek? De zondag is van ons allemaal."

Ook columnisten als Jan Blokker en cabaretier Youp van 't Hek mengden
zich in de discussie. Volgens Blokker 'beginnen de christenen praatjes
te krijgen'.

Van 't Hek ergerde zich aan kritiek van de ChristenUnie op een
reusachtig billboard van een schaars gekleed lingeriemodel aan
historische gevels in Utrecht.
'Gereformeerden zijn van huis uit heel erg lelijk en worden krankzinnig
als ze een lekker wijf zien", wist van de cabaretier.

Rouvoet: ?Nederlanders hebben schoon genoeg van de morele vrijblijvendheid?
"

Dus gaat ie nu pas met modder gooien nu ie wat te vertellen heeft.
Hij zinkt wat mij betreft af naar een bedenkelijk niveau.

Van gewaardeerd politicus tot manipulerende bestuurder (en dat al binnen
de eerste 100 dagen) ligt kennelijk een superhighway.
Dus als Rouvoet zegt: ´Nederlanders hebben schoon genoeg van de morele
vrijblijvendheid´, moet hij zich dat als eerste aantrekken, lijkt mij.

Henk Elegeert