Vuilnisbakkenpartij: 3-8 zetels

Henk op xp HmjE at HOME.NL
Tue Apr 24 14:08:23 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

https://listserv.surfnet.nl/scripts/WA.EXE?A2=ind0704&L=d66&X=&P=R16600

>  [Diepe zucht]
>
>  Mij lijkt 3 zetels al erg veel.

Nou, ze worden  natuurlijk gewoon onttrokken uit andere partijen, lijkt me.
Per saldo geen winst, en bovendien, wat moet je met dergelijke
gelijkgestemden
in een partij als die gelijkgestemdheid in de TK al niets opleverde?

Vertel mij  maar eens wat de ´winst´ is behalve dat wat hij wenste te
bestrijden, nl. kuddegedrag tov de eigen partij?

Nog meer kuddegedrag toch ? Maar dat wilde hij (Dittrich)
toch bestrijden? Snapt ie nu niet hoe een echte democratie werkt?

 > Aan een vuilnisbakken-partij is geen
>  enkele behoefte.

Nee, en ook de (gezochte) argumenten niet ....
Ach, en als je er even echt op ingaat blijken het stuk voor
stuk belletjes -nee, niet eens ballonnen- uit de bellenblaas.
Ze knappen al als je ernaar kijkt. :)
Zie je, het bewijs voor de invloed van de waarnemer. :)

>  GroenLinks moet weer een Rosenmoller-partij worden,
>  de VVD weer een Wiegel-partij, PvdA weer een Den Uyl-partij,
>  D66 weer een Van Mierlo-partij.

Allemaal  gepasseerde stations. Die tijd komt ook niet meer
terug. Veranderingen komen en kunnnen nog slechts via de flanken.

Of via echte democratie, maar die is ver zoek zoals we al zagen.

 > Mensen willen eindelijk weer eens *echte
>  politiek* zien

Hmmm ....

Mare, Dittrich zegt: "Ik merkte dat achter de schermen veel D66-ers,
VVD-ers, PvdA-ers en GroenLinksers over tal van zaken min of
meer hetzelfde dachten. Maar de partijscheidslijnen en coalitie/oppositie
houdt hen van elkaar verwijderd. Daarom ben ik in 2003 en 2004
allerlei gesprekken gaan voeren met mensen van wie ik dacht dat
het geestverwanten zouden kunnen zijn. Ik wilde wel eens weten
of de oprichting van een nieuwe beweging kans van slagen had."

Is dat dan geen echte  politiek? ;) En, als je zoiets "merkt" dan moet
je daar toch ook wat mee?

>  en geen VvOPR partij (Vereniging van Opgeveegde
>  Politieke Restanten, oftewel: de Vuilnisbakkenpartij of
>  Nihilisten-bond).

"... van wie ik dacht dat
het geestverwanten zouden kunnen zijn", aldus Dittrich.

Mij ontgaat ook nog even de progressie van zo´n liberale partij,
maar ´logisch´ is het wel als zoiets kans van slagen heeft, toch?

Je heft gewoon de eigen bestaande partij op als je het zelf voor
het vertellen hebt, niet? Als er achter de schermen´
anders wordt gedacht en je merkt dat? Dan doe je er alles
aan om de eigen club op te heffen, toch?

Sterker nog: je help kabinet ASO in het zadel en richt
een nieuwe sociaal-liberalen club op? En het Volk pikt dat maar?

>  Eigenlijk is dit de mooist denkbare propaganda voor de politieke
>  twee- deling SP/PVV die ons wel eens te wachten zou kunnen staan -
>  maar dat zullen 'de 50 van Dittrich' zich wel niet gerealiseerd
>  hebben.

Er is weinig ruimte door het midden, lijkt me. Daar zit alles
onbewegelijk potdicht.

>  Inmiddels beweert eitje Mark Rutte dat hij zijn aanwezigheid bij deze
>  politieke lariekoek 'vergeten' is

Het zou wel kunnen verklaren waarom Wiegel zo potsierlijk lachend
kon verhalen dat D66 zichzelf maar beter kon opheffen.

Henk Elegeert