Vuilnisbakken-partij (was: Dittrich wil(de) een brede sociaal liberale partij opstarten)

Henk op xp HmjE at HOME.NL
Sun Apr 22 14:24:18 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels schreef:
>  REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Marc-A, je antipathie tegen sociaal-liberalen is bekend, maar er ligt
>  natuurlijk wel degelijk een braak terrein in politiek NL en dat is
>  de politiek die streeft naar zoveel mogelijk vrijheden voor burgers,
>  een politiek die lijnrecht ingaat tegen het paternalisme dat nu 95%
>  van de politici uitdraagt.

De vraag is of "een politiek die lijnrecht ingaat tegen het
paternalisme" wel
iets op kan leveren en niet juist die vrijheden nog verder naar de
achtergrond
verdringd. Immers, daarmee wordt het een single issue voor een single issue
partij, en gedoemd te mislukken tegenover partijen die het belang van hun
politieke partij als (het voortbestaan alsook in het centrum van de macht
blijven) boven de democratie zelf plaatsen.

Het is ongelofelijk maar waar dat dit kabinet er maar liefst 100 dagen voor
uittrekt om de oppositie het werk onmogelijk te maken, en het gepeupel
in de TK pikt dat nog ook. Verlaat dan verdomme als oppositie massaal
de TK en ga het land in voor nog meer stemmen bij de volgende verkiezingen.
Heeft niet mijn voorkeur, maar als tegenzet een geoorloofd middel.

Als deze verziekte kliek meent de TK haar wil op te moeten leggen
heb je als Volksvertegenwoordiger de plicht je aan een dergelijk
disfunctioneren door dit asociale kabinet te onttrekken, lijkt mij !!

In elk geval kan de oppositie minstens 100 dagen uittrekken om
te gaan bekijken  of de 'waarheden' van het kabinet de juiste
blijken te zijn.

>  Een politiek die niet meteen iets verbiedt als er maatschappelijke
>  problemen optreden, maar zoekt naar oplossingen om overlast aan te
>  pakken zonder vrijheden onnodig te beperken.

Precies. Maar deze generatie politici denken dat je alleen met bestuurlijke
macht iets kunt bereiken, en D66 zelf heeft daarvan een onnavolgbaar
staaltje van  laten zien. Draagt daar nu ook de gevolgen van, maar lijkt
daarmee ook voeding te geven aan de verkeerde richting. De democratie,
die hen alle mogelijkheden biedt, wijzen ze zelf af. Het eigen
conservatisme
wordt door henzelf aanbeden vandaar dit type dwaze voorstellen om een
nieuwe (er is weinig nieuws in te ontdekken) politieke partij.

>  Een politiek die geen
>  groepen wil emanciperen of muilkorven, maar burgers de vrijheid geeft
>  zelf de gewenste paden te kiezen.

Een politiek die zelf geen lef en/of ballen toont kan toch ook geen
vertrouwen wekken!? Die zichzelf laat muilkorven kan toch ook
niets te betekenen hebben!?!

>  Die partij bestaat momenteel helaas
>  niet en in meerdere partijen kun je inderdaad (sporadisch) mensen
>  vinden die een dergelijk tegenwicht willen bieden tegen het huidige
>  conservatisme in de politiek. De zoek naar een krachtigere bundeling
>  van die krachten is dan ook niet onlogisch en toe te juichen.

Je hebt als volksvertegenwoordiger de plicht idd om die vertegenwoordiging
gestalt te doen. Daar heb je geen andere machtswellustige politiek
partij voor
nodig maar lef en moed, en de wil samen te werken en de punten binnen te
halen.

>  Of de in het artikel genoemde mensen dit zullen bereiken dat denk ik
>  echter niet.

Ik mag ook hopen van  niet. Het is precies het verkeerde signaal, nl.´wij
willen niet samenwerken maar op een zetel onze punten kunnen scoren´!!

 > Velen ervan zijn zelf conservatief en zijn inderdaad toch
>  vooral langer meelopende politici die intern in hun partijen
>  inderdaad de strijd niet hebben kunnen winnen.

Meelopers, inderdaad, maar de strijd intern staat haaks op de
taak van volksvertegenwoordiging.

 > Dittrich zelf vind ik
>  ook niet de aangewezen trekker, inhoudelijk.

De voortrekker van de verkeerde weg. De aangebrachte schade
is voorlopig nog niet te overzien, wel op allerlei manieren voelbaar.

>  Maar dat neemt niet weg dat er nog een politiek terrein braak ligt
>  dat ik graag ontgonnen zie worden.

Kom, schouders eronder. :)

Henk Elegeert