Indeterminisme (was: Tegen het stamgevoel)

Fri Apr 20 09:55:35 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder,
>De beschrijving is een afbeelding (homomorfisme) van het beschrevene.
>In het optimale geval is ze een isomorfisme (een bijectief homomorfisme
>- d.w.z. men kan uit de beschrijving het beschrevene reconstrueren).

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>,
>Om nou gelijk van het positivisme over te springen op de fenomenologie
>lijkt me wel erg gewaagd.

 Fenomenologie valt daaronder. Maar is het de definitie van fenomeno-
 logie ? Het indeterminisme valt er immers ook onder en zouden mensen
 die fenomenologie in hun vaandel voeren het indeterminisme huldigen
 (afgezien van dat het eerste ouder is dan het tweede) ? Lijkt me van
 niet.

 Zelf denk ik niet in kreten als 'positivisme' en 'fenomenologie'. Ik
 kan daar niet veel mee... 'Fenomenologie' is een soort proto-weten-
 schap. M'n hand heeft 5 vingers (de fenomenologie) - maar hoe komt
 dat (da's wetenschap) ?