censuur?

Thu Apr 19 08:17:59 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL>,
>De onderstaande reactie ontving ik op een reactie van een van die
>onbegrijpelijke redeneringen van Dr Fluks:
>Your  message is  being returned  to you  unprocessed because  it looks
>like a LISTSERV command,

 Ja, ik heb overal mijn mannetjes zitten...    :-)

>En dan weer de vraag: wat heeft het indeterminisme in de beta definitie,
>wat heeft de gekromde Riemannse ruimte te maken met de interpellatie van
>Pechtold over Donner's sociale politiek. Wederom: waar is de causaliteit?

 Leuk...

 Het serieuze antwoord (afgezien van dat ik niets weet van zo'n inter-
 pellatie) is dat het eerste de grens aangeeft waarbinnen het tweede
 mogelijk zij. Nogal wat mensen denken in structuren die onmogelijk zijn
 en daarmee zijn hun gedachten weinig anders dan kinderlijke fantasieen.

 D66 is de voortzetting van de VDB en Kohnstamm van de VDB stelde zo'n
 beetje hetzelfde als wat ik opschreef: de sociale constructie moet
 uitgaan van de werkelijkheid - en deze is indeterministisch. D66 wortelt
 daarmee in die opvatting van het indeterminisme waarvan ik de (juiste)
 beschrijving gaf. Da's belangrijk aangezien D66 de afgelopen jaren nogal
 deterministisch opereerde - vandaar de electorale neergang. Pechtold
 doet het beter dan z'n drie voorgangers... dus mogelijk is hier nog
 sprake van causaliteit ook.

 Mijn reactie betrof er een op Verhofstadt. Die haalde alles welliswaar
 vreselijk door elkaar maar was kennelijk op zoek naar hetgeen ik op-
 merkte (en dat valt toch weer in de man te prijzen). Het mag jou dan
 onbegrijpelijk toeschijnen (ik probeerde het ontwarren toch echt simpel
 te houden), mijn opmerkingen klopten wel degelijk...

 In feite is het vrij simpel maar men moet eerst alle gangbare dwalingen
 van zich afzetten teneinde het te begrijpen. We zijn als mens enigzins
 gehersenspoeld en moeten weer terug naar de bron.

 Slimme mensen weten niet meer; slimme mensen weten minder...   :-)