De EU weer

Henk op xp HmjE at HOME.NL
Sat Apr 7 07:50:30 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort schreef:
>  REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Als ik Henk goed begrijp,

En daar lijkt het op.  :)

>  Zou hij een pro-actievere werkwijze van de EU wensen, als het om
>  burgerrechten gaat.

Je hebt weinig aan rechten als anderen die ongestoord kunnen/mogen
schenden en hen niet van ´prikkels´ voorziet daarnaar(/-tegen) te handelen.
Veelal zijn het (grotere) organisaties tegenover burgers, waarbij m.i. de
organisatie meestal dienstverlenend is, en wat mij betreft daarvoor veelal
de verantwoordelijkheid draagt.

>  Zeg maar zoals bij de anti-kartelwerkwijze.

Kan niet helemaal goed overzien hoe die functioneert.

>  Want Henk heeft wel een punt dat de gang naar het Europees Hof pas
>  als van toepassing zijnde reglementen en nationaal recht niet werkte
>  voor de gemiddelde burger bij een gemiddeld geschil een langdurige is
>  en eerder rechtstreekse werking van jurisprudentie oplevert voor
>  allen dan een snelle oplossing van het onderhavige individuele
>  geschil.

Het zou het Europa ook meer dat van de burger maken; Fritz. Er is
verrassend weinig beleid, wet- en regelgeving, dat die EU-burger
als uitgangspunt heeft en die ook werkelijk ondersteund. Het officiele
D66 EU-geleuter is erg ondernemers/multi-nationals gericht, en weinig
naar de burger, of vanuit de EU-burger.

>  Maar dan zouden lidstaten net als bij handel en
>  anti-kartelmaatregelen enige autonomie moeten inleveren om Europees
>  recht directer en sneller te kunnen laten doorwerken.

Het is derhalve een keuze, Fritz? Door welke onderliggende
gedachte gevoed ?

Henk Elegeert