Profilering D66 (was: Derde fake-site)

Tue Apr 3 07:57:51 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL>,
>OK, maar je krijgt kiezers terug met ideeen, met visie, met een
>programma, met een goed verhaal en met overtuigingskracht. Welk verhaal
>zou D66 in jouw ogen moeten vertellen om kiezers terug te winnen? Of
>misschien wel: hoe moet dat verhaal verteld worden, en door wie?

 [Zelf ben ik niet zo'n bewonderaar van ideeen (het gaat er eerder om om
  zoveel mogelijk van ideeen af te komen) en visies (dat gaat altijd over
  een toekomst die er nooit komt door mensen die niet weten waar het
  begrip 'toekomst' zoal voor staat).]

 * Terugkeer naar de gematigdheid zou mijnsinziens het devies van D66
   behoren te zijn
 * Terugkeer naar het intellectuele gedachtengoed van Glastra van Loon,
   het staatsrechtelijke gedachtengoed van Van Mierlo, en de presentatie
   van Gruijters.
 * Een partij als D66 hoort het *indeterminisme* (de 'twijfel') hoog in
   het vaandel te hebben. Het gaat niet om stellige antwoorden, het gaat
   om het formuleren van de juiste vragen.
    _ Val terug op de eeuwige vragen en zoek daarnaast de vragen die
      van *deze tijd* zijn.
    - Formuleer zowel de wat lastiger dingen voor hoogopgeleiden als
      de huis-tuin-en-keuken-problematiek van iedereen.
    - De discussie ligt nooit zwart-wit. Juist een partij als D66 hoort
      de nuance te zoeken en te verwoorden (bijv.: zeg gewoon wat tegen
      die dubbele paspoorten is - dat kan best zonder meteen met de PVV/
      VVD/SP te heulen).
 * D66 hoort elke vorm van ideologie - met name het sociaal-liberalisme
   - af te zweren. Het pragmatisme dient in ere te worden hersteld.

 Kijk, nieuw is het allemaal niet. Het is meer de terugkeer naar de mores
 uit de glorietijd van de partij die ik bepleit.