Karstlijst?

Henk op xp HmjE at HOME.NL
Mon Apr 2 09:16:33 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

E.e.a. kan  kennelijk toch  niet voorkomen dat dit zo de  media  ingaat:

April grap misschien, maar lijkt me niet ...

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2007/4/1/010407_homohuwelijk.html
"
Bijna 100 ambtenaren weigeren homo's     * 1-04-07*

    Homo's protesteren bij het homomonument in Amsterdam tegen
ambtenaren die weigeren homohuwelijken af te sluiten. (Foto: ANP)

In Nederland zijn nog 96 trouwambtenaren die weigeren homohuwelijken te
voltrekken. Ze werken in 54 gemeenten, blijkt uit een inventarisatie van
het COC.

Zeven gemeenten hebben nog 'weigerambtenaren' aangenomen na de
legalisering van het homohuwelijk, zes jaar geleden.

Twintig gemeenten stellen dat zij ook in de toekomst mogelijk nog
weigerambtenaren zullen aannemen. In 227 gemeenten wordt bij de
sollicitatie van ambtenaren de nadrukkelijke eis gesteld dat nieuwe
werknemers geen gewetensbezwaren hebben.

In 65 gemeenten is door de gemeenteraad of het college het besluit
genomen dat zij alleen trouwambtenaren benoemen die alle huwelijken sluiten.

*Heksenjacht*
Zo'n 250 mensen deden zondag bij het homomonument in Amsterdam mee aan
een manifestatie. Vertegenwoordigers van PvdA, SP, VVD, GroenLinks en
D66 tekenden een convenant waarin ze beloven zich in te zetten tegen
weigerambtenaren.

"Wij voeren geen heksenjacht", stelt COC-voorzitter Frank van Dalen met
klem.

"Iedereen mag zijn eigen mening hebben, ook als die mening tegen een
huwelijk tussen twee homo's of lesbo's is. Maar draag die last zelf en
wentel die niet af op een collega of op de maatschappij. Een vegetariër
gaat ook niet in een slagerij werken."

*Erkenning*
PvdA-voorzitter Van Hulten beloofde dat zijn partij niet zal meewerken
aan een wettelijke erkenning van het recht om geen homostellen te
trouwen. En de PvdA zal er bij lokale afdelingen op aandringen dat ze
moties tegen het aannemen van weigerambtenaren steunen.

Afgelopen week sneuvelde zo'n motie nog in Maastricht, omdat de
PvdA-fractie tegen stemde.

De kwestie is actueel omdat de drie regeringspartijen in het
regeerakkoord hebben afgesproken dat gewetensbezwaarde trouwambtenaren
zonodig wettelijk moeten worden beschermd.

Voorwaarde is dat er in de gemeente een andere ambtenaar is die wel
bereid is homohuwelijken te sluiten.

*Staphorst*
De Nederlandse gemeente met het grootste aantal weigerambtenaren is
Bunschoten (vijf personen). Daarna volgen Staphorst, Urk, Slochteren,
Reimerswaal en de Utrechtse Heuvelrug (met elk vier personen).

De zeven gemeenten waar na 1 april 2001 nog weigerambtenaren werden
aangenomen, zijn Barneveld, Korendijk, Reeuwijk, Rijssen-Holten,
Staphorst, Neerijnen en Reimerswaal.
"

Henk Elegeert