LvdL over vrijzinnigheid

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Sep 28 15:38:01 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> van: "Mark Giebels" <mark.giebels at gmail.com>
> datum: 2006/09/28 Thu PM 12:45:31 CEST
> aan: "Hein van Meeteren" <heinwvm at chello.nl>
> cc: "Dr. Marc-Alexander Fluks" <fluks at dds.nl>,  d66 at nic.surfnet.nl
> onderwerp: Re: LvdL over vrijzinnigheid
>
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Maar Hein, dat er nog wat vrijzinnige types rondlopen in een
> anti-vrijzinnige samenleving lijkt me logisch en is hoopgevend, maar
> daar gaat het helemaal niet om. Het gaat er juist om een
> vrijzinnig-democratische (of liberaal-democratische, ook goed)
> [...]

Een sámenleving die vrijzinnig is? Nee, dat kan ik me moeilijk voor de geest halen. Een samenleving is een abstractie, iets voor sociologen en politicologen en historici. Ik ben nog nooit een samenleving tegengekomen, laat staan een VRIJZINNIGE samenleving....:-)
Alleen een MENS kan vrij-zinnig zijn,  vrij van zin, vrij van geest. Een vrijdenkend en vrij ademend mens. Van dat soort mensen wil ik er veel om me heen zien...heerlijk. Maar OK, ik ga in zoverre met je mee: een samenleving als sociale/juridische/economische structuur kan optimale voorwaarden scheppen voor de vrije ontwikkeling van de geest. In die zin kan onderwijs bijdragen. Kán bijdragen, zeg ik. Onderwijs  kan de geest ook diciplineren en africhten en dempen en terneder drukken.