LvdL over vrijzinnigheid

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Sep 28 12:07:48 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> LvdL denkt dermate deterministisch - ook als ze aan 'andersdenkenden'
> refereert - dat het (schijnbaar. zogenaamd ) niet bij haar opkomt dat die
> andersdenkenden wel eens *anders* zouden kunnen denken dan zij.

Lousewies is ongewtijfeld een lichtelijk rebelse vrouw, en dat maakt
haar voor mij sympathieker dan de adaptieve bestuurder/beroepspoliticus
AP. Maar je hebt wel een punt: haar art. 23 standpunt gaat lijnrecht in
tegen het vrijzinnige adagium dat elkeen door anderen en overheid niet
belemmerd mag worden in  denken, in uiten, in het zich organiseren en
belijden, tenzij de wet wordt geschonden. In die zin heb ik LvdL ook
niet als vrijzinnig ervaren, maar eerder als een strijdster tegen het
"verdorven" karakter van godsdienst en gelovigheid van die 'anderen".
Inderdaad een soort Ayaan, maar dan milder, minder verbeten.
D66 IS geen vrijzinnige partij, dat heb ik in de negen jaar dat ik lid
ben (min een baaljaar) gemerkt. Men kan niet met kritiek omgaan, men kan
geen confrontatie angaan, men loopt weg voor daaderkelijke (niet alleen
verbale) opstand en men wil niet in een werkelijk dialoog/debat met
critici en klokkenluiders. Vrijzinnigheid is juist *toelaten* dat
anderen werkelijk anders zijn, juist *accepteren* dat vrijheid inhoudt
dat ergelijke, weerzinwekkende, vreselijk en onacceptabele dingen
woreden gezegd en anderszins geuit. Sterker nog, het is *stimuleren* van
rebelse en opstandige geluiden. Dat heeft D66 nooit begrepen, dus de
vlag vrijzinnigheid mag D66 niet voeren.