LvdL over vrijzinnigheid

Thu Sep 28 08:30:42 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 LvdL over 'vrijzinnigheid',
>Vrijzinnigheid is de vrijheid om anders te denken.

 Neen, 'vrijzinnigheid' slaat op het denken zelf, *niet* op de vrijheid om
 vrijzinnig te mogen zijn.

>Vrijzinnigheid is de mogelijkheid om je mening en je handelen niet te
>laten bepalen door [blablabla]
 ^^^^^^^^^^^^^
 Vrijzinnigheid is de uitwerking van het indeterminisme - en ja, dan wordt
 er dus niets bepaald (dat is immers deterministisch). Al dat blablabla is
 dus overbodig. Overigens is een mening zelf ook deterministisch... het
 gestelde is dus onjuist.

>Vrijzinnigheid is niet zomaar een recht, of zelfs een noodzaak.
                                                       ^^^^^^^^
 Neen, dat is het nu juist *niet*. Elke noodzaak is extreem determinis-
 tisch (de toekomst zou zelfs vastliggen...!).

>Het recht op vrijzinnigheid is een kernwaarde van D66.
              ^^^^^^^^^^^^^^        ^^^^^^^^^^
 Vrijzinnigheid kent geen waarden. Dat is nu juist wat vrijzinnigheid
 betekent... niet dat gezeur over vrijheid...

>Het is precies die vrijheid, de vrijzinnige vrijheid, die nu zo onder druk
>staat.                          ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

 Vrijheid is een waarde (!), *er bestaat dus geen* 'vrijzinnige vrijheid'.

 [Voorbeelden, blabla over conservatisme, frequent gebruik van 'echt']
>Tegenover dat conservatisme, tegenover die behoudzucht en de navelstaarderij
>die een groot deel van de Nederlandse politiek in zijn greep houdt, wil ik
>de vrijzinnigheid plaatsen.

 Prachtig hoor - maar dat blijkt *niet* uit de gekozen voorbeelden.

>Kortom: uit angst voor de toekomst.
             ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
 Wederom: dit is deterministisch ! Dit heeft *niets met vrijzinnigheid te
 maken*, dit staat juist er juist volkomen haaks op. Dit sluit het juist
 uit.                                                ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
 ^^^ !

>Dat we nu hard aan de slag moeten om onze eigen toekomst vorm te geven.

 Idem ! Dit is extreem deterministisch.

>Er zijn drie belangrijke voorwaarden voor een vrijzinnige, democratische en
>tolerante samenleving: sterk onderwijs, veiligheid en economische voorspoed.

 Ook dit is deterministisch en dus niet vrijzinnig.

 Als men het slagveld overziet dan weeft LvdL een filosofie rond het begrip
 'vrijzinnigheid' zonder het begrip zelf te adresseren. Dat is beslist geen
 toeval: haar filosofie is deterministisch en druist tegen de vrijzinnigheid
 in.

 Ze misbruikt louter een begrip dat het hare niet is.
 --> Hier zien we de usurpatie van de sociaal-liberalen aan het werk !