Toespraak Pechtold

Kaj Leers mail at KAJLEERS.NL
Fri Sep 22 18:34:03 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark,

Bert zou ongetwijfeld niets liever willen dan dit naast onderwijs zetten, maar ik vrees dat wat
Pechtold ook zegt door niets en niemand opgepikt wordt. De media 'die er toe doen' zitten eenvoudig
niet te wachten op een partij die er in hun woorden 'niet meer toe doet' (ivm peilingen).

Zoals ik al 's eerder heb aangegeven hier: het is het kip-of-het-ei-verhaal.

Als de landelijke media jouw boodschap niet voor jou overbrengen aan de kiezer - en dat is nodig
want je kunt jezelf nu eenmaal niet 16 miljoen keer klonen - dan ziet en hoort de kiezer je dus
niet. En zak je weg in de peilingen. Da's de kip (of het ei).

Als je laag staat in de peilingen, hebben de landelijke media er niet zo'n behoefte aan om jouw
boodschap over te brengen omdat je mening er even nauwelijks of niet toe doet. En ziet en hoort de
kiezer je dus niet. Da's het ei (of de kip).

Enfin, zo zij het... Ik zit mij in ieder geval al te verkneukelen om de komende TV-debatten want
dat wordt nog wat. Uber-demagoog Marijnissen die (eindelijk?) 's echt mee mag doen met de 'grote
jongens' en met zijn 'klare taal' de grote jongens eens even de oren gaat wassen.
Wouter Bos die nu al loopt te stampvoeten dat hij met Balkenende in debat wil en NIET met
bliksemafleider Verhagen. (Ben het volledig met Bos eens, trouwens.)
Mark Rutte die zich - met Marijnissen in de buurt - weer gaat bedienen van zijn ambtenarentaal die
hem in het debat nog lelijk gaat opbreken. (Dat wordt ECHT leuk!)
Femke Halsema die "toch nog even dit...!" wil zeggen en voor de zoveelste keer haar bemoederende en
neerbuigende vingertje opsteekt en zo wederom enkele GroenLinks-zetels aan Bos weggeeft.
En misschien, heel misschien voelen de organisatoren van de debatten aan dat de ChristenUnie een
redelijke kans maakt op 7 a 8 zetels en dus Andre Rouvoet uitnodigen en die daardoor kans maakt op
misschien nog wel meer zetels, als de 'rechtvaardige' outsider die hij is.

Kaj