WAAROM IK NIET OP D66 STEM

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Sep 19 14:45:14 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Dat beweer ik ook niet, ik zeg iets over blijven nadenken.

> Het is triviaal om te zien dat dat laatste niet kan. Eén beleid en
> meerdere partijen, dat kan niet ieders 'vooraf afgesproken' beleid zijn.

Onzin, veelbeleid moetimmerssamen met worden
ontwikkelden dat moet je dan wel willen organiseren.
Nu wordt (het (wan)) beleid van de coalitie door
ieders strot geduwd. Zowel landelijk als lokaal,
maar ook Europees en provinciaal. Het
vertegenwoordigen is tot 'uitvoerende' bullebak
verworden, waaronder de minderheid gebukt gaat.

Niet dat wat maatschappelijk het breedst gedragen
wordt, maar dat wat onder de minst mogelijke
meerderheid tot stand kan komen, wordt 'beleid'!

Een democratie waarin de vertegenwoordigers de
juiste voorwaarden scheppen voor de burgers die hen
hebben verkozen is in dit land heel ver weg en heel
ver zoek.

Dat (al jaren voortslepende -ondemocratische-
proces) gaat in de nabije toekomst nog tot heel veel
spanningen aanleiding geven. De Nederlandse
rechtstaat (door Beatrix nog in haar troonrede
genoemd) - en waar burgers op menen te mogen
vertrouwen - bestaat niet meer. Regels, blijken dan
weer wel, dan weer niet, regels te zijn.

Het respect hebben voor de individuele -laat staan-
(anders denkende) burger is heel ver zoek.

> Afgezien van dat het de kiezer in het algemeen worst is wat er allemaal
> in de partijprogramma's staat.

Uiteraard. Is ie daar ooit echt in betrokken geweest
dan?

> Je houdt tegen beter weten in vast aan een fictie.

Jij houdt liever -willens en wetens- een
disfunctionerende democratische invulling in stand?

 > Zo werkt het niet en
> zo kan het niet werken. 'De volkswil' bestaat niet.

Daar heb je die eeuwig gewouwel-opmerking weer. Nee
Bart, 'die' bestaat niet, maar hen buitenspel zetten
komt het volk zelf niet ten goede.

Vertegenwoordigers die het voor hen (wat een dom
volk, toch?) wel invullen en waar in eigenlijk geen
keuzes zijn, laat staan in vrijheid handelen, wensen
   dus het volk te dwingen. Waar GVD ligt het
primaat daarvoor? Waar is die Rechtstaat die de
burger daartegen beschermt?

 > Partijen zeggen
> welke richting ze uit willen met het land, en welke mensen het zouden
> moeten doen, en de kiezer bepaalt het politieke krachtenveld.

Precies. Daar staat de kiezer(/burger) zelf buiten
en blijft daar ook buiten staan. Over welke
vertegenwoordiging heb je het dan? Over welk een
democratie heb je het dan?

Er staat ergens een gek te wouwelen over het hebben
van respect voor elkaar, en gebruikt een door hem
vormgegeven democratie om daar zelf niet aan te
hoeven voldoen. Hij ontneemt mensen hun eigen
mogelijkheden en die in vrijheid vorm te geven.

> Dat verwijt kan ik niet delen, Hein.

Je kiest voor voortzetting van het verziekte
systeem, Bart en weigert het disfunctioneren onder
ogen te zien. Je houding tegen werkelijke
vernieuwing is hardnekkig. Niet des D66, lijkt mij.

> Hoe stel je je dat nou voor, Hein, dat rebelleren? Dreigen uit het
> kabinet te stappen? Okee, dat kun je dus één keer doen, anders verliest
> dat rebelleren zijn betekenis.

Tsjonge jonge, Hein rebelleert al jaren en is zelfs
lid van D66. Het rebelleren krijgt slechs betekenis
binnen jouw context, bart?

Henk Elegeert