WAAROM IK NIET OP D66 STEM

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Sep 19 12:40:37 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> Het is het vertegenwoordigen van

> Het is triviaal om te zien dat dat laatste niet kan.

het is de essentie van een democratie. In een autocratie heerst de
enkeling over velen, gebruik makend van de overheidsmacht, en voert
daarmee topdown uit wat hij/zij belieft. In een democratie komt beleid
tot stand na een zorgvuldig democratisch afwegings -en
besluitvormingsproces. Daarbij geldt de regel: houd je aan de
democratisch gemaakte afspraken, kom overeenkomsten na.

> Eén beleid en meerdere partijen, dat kan niet ieders 'vooraf
> afgesproken' beleid zijn. Afgezien van dat het de kiezer in het
> algemeen worst is wat er allemaal in de partijprogramma's staat.

Dit getuigt van minachting voor de kiezer. In ieder geval bestaat er in
MIJ één kiezer wie het NIET worst is, en ik denk dat ik niet alleen ben
in dezen.

> Daarmee is politiek het zich houden aan beloften, het uitvoeren van
> democratisch vastgestelde programma's en het vertalen van de volkswil
> in concreet beleid.
>
> Je houdt tegen beter weten in vast aan een fictie. Zo werkt het niet
> en zo kan het niet werken. 'De volkswil' bestaat niet.

het is de basis van de democratie, lees je klassiekers maar (Rousseau,
Montesqieu). De stem des volkes, uitmondend in een verkiezing, is de
"volkswil", hoe je het nu draait of wendt of keert.

> Partijen zeggen welke richting ze uit willen met het land, en welke
> mensen het zouden moeten doen, en de kiezer bepaalt het politieke
> krachtenveld.

Nee, in een partij hebben de leden, als het goed is, het laatste woord.
Natuurlijk moet het werkbaar blijven, en moet op een gegeven moment een
knoop worden doorgehakt,. maar JUIST D66 staat ervoor dat de burger
directe invloed heeft op het te bepalen en uit te voeren beleid. In de
partij en in het land. Het verbaast me in grote mate dat een overtuigd
D66-er als jij de democratie niet omarmt maar wegrelativeert.

> Je vergelijking met een spelletje schaak is precies de vinger op de
> zere plek: D66 maakt van de politiek een strategisch spelletje, zowel
> intern als extern, zowel bij lijstsamenstellingen als bij fractiebeleid.

Dat verwijt kan ik niet delen, Hein.

-> Verwijt? Eerder een vaststelling van feiten.

> De kiezer (en veel leden, en ik) hebben daar genoeg van. Het zure is dat
>
> Het is nooit goed of het deugt niet bij je.

Tja. lastig hè, kritiek. Maar wees gerust, in dit land worden
klokkenluiders en critci over het algemeen snel weggewerkt. D66 is de
enige club niet die dit doet. Nederland is helemaal geen geen
democratisch land en D66 is nauwlijks een democratische partij te
noemen. Het regentenland zit overal, de bestuurders mentailteit heerst
alom en het wegwerken van "lastige' mensen is schering en inslag. Dus ik
maak me geen enkele illlusie. Maar ik blijf nadenken over de verbetring,
of liever de INVOERING, van de wáre democratie. En daarbij horen lastige
ettertjes zoals ik.

> Nou is D66 niet onbeschoft genoeg? Als je genoeg leden aanspreekt dan
> word je niet weggebonjoerd.

Luister, lieve jongen, ik eindigde nummer drie op de
lijsttrekkersverkiezing, ik had een paar honderd stemmen, los van de
tweede stemmen van Lousewies en Alexander die niet meer geteld zijn.
Genoeg leden hebben me gezegd dat door moest gaan. Dat doe ik dus.
Terugtrekken zit er niet in.Maar een wijs college heeft besloten me géén
forum meer te gunnen, me niet meer op te stellen.  Dat noem ik
wegbonjoeren.  En ik ben de enige niet.