Echtpaar vangt tien jaar ten onrechte bijstand

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Mon Sep 18 17:45:18 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 9/18/06, Ger <gmw.arts at home.nl> wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Echtpaar vangt tien jaar ten onrechte bijstand
> 18 september 2006, 16:47 HELMOND (ANP) - Tegen een echtpaar uit Helmond is
> proces-verbaal opgemaakt, omdat het bijna tien jaar lang ten onrechte een
> uitkering heeft opgestreken. De 57-jarige man en 56-jarige vrouw hebben zo
> bijna 135.000 euro te veel ontvangen, meldde de gemeente Helmond maandag.
> Een gemeentewoordvoerder zei dat het echtpaar bankrekeningen, inkomsten en
> bezittingen verborgen heeft gehouden en daarom ten onrechte bijstand kreeg.
> De gemeente zal het bedrag terugvorderen.
> [...]

Ger, wat wil je nou? Nog meer activistische ambtenaren die op zoek
gaan naar fraude?

Prima dat men hier achter is gekomen, maar ten koste van hoeveel
overbodige ingrijpende controles bij onschuldigen. Ook *dat* vind ik
interessant om te weten.

En tenslotte zou die terugvordering wel gepaard moeten gaan met een
significante extra boete, anders krijg je Italiaanse toestanden waarin
iedereen de overheid oplicht, omdat de boete bij lange na niet opweegt
tegen de geringe pakkans en hoge opbrengst...

De meeste Italianen verklaren me bijvoorbeeld dan ook voor gek dat ik
die ongelooflijk onredelijke belastingaanslag netjes betaal....gekke
Hollander.

Groeten,
Mark Giebels