WAAROM IK NIET OP D66 STEM (was: Peilingen De Hond 17 september

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Sep 18 15:27:06 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Zo Kaj, dat moest eruit!
Tja, ik heb ook wel dergelijke gevoelens. Maar vermengd met een beetje spot/humor/relativering, of hoe je het ook zeggen wilt. De Orwelliaanse logica bijvoorbeeld! War Is Peace? Verlies Is Winnen! Neergang Is Opgang! Een partijleiding die het draaien en aanpassen aan draaiende winden tot beleidslijn lijkt te hebben verheven, die partijleiding is er als de kippen bij om critici en openlijke klokkenluiders ...."onebtrouwbaar" of "aanpasserig" of "opportunistisch" te noemen. Mensen die al jaren de neergang van D66 met luid of minder luid stemgeluid laten horen, en met ideeën en alternatieven komen, ze worden steevast "ongeleid projectiel" genoemd, of "ongefundeerd", of "schreeuerig".  Welk projectiel is nu eigenlijk geleid en welk ongeleid? Ik bespeur geen leiding, geen koers, geen vaste kern, geen rode draad. Ongeleid!
Wat ik als organisati-adviseur observeer is een club in ontreddering, welke ontreddering wordt ingedekt en gecamoefleerd door een collectief soort ontkenning. Ik noemde het al: blijf dansen, passagiers en bemanning, blijf proosten lieve mensen, want de Titanic gaat zo VRESELIJK gezellig en interessant ten onder!
Maar bitterheid, cynisme, ironie, spot....ze helpen natuurlijk niet echt. Het ware gevoel dat ik heb is enige mismoedigheid, soms zelfs een beetje verdriet. Het was zo'n mooie partij, ooit.  Dat openbreken van de Nederlandse verhoudingen,dat radicaal aanpakken van de democratische verhoudingen en procedures, die losheid ten aanzien van partijpolitiek, dat filosofisch onderbouwde pragmatisme (Hans v M).....Waar zijn ze gebleven? Ik zie al jaren een echt partijtje, met echte bobootjes die uit zijn op (schaarse) echte baantjes. Want zeg nou zelf: welke onafgestudeerde middelmatige Nederlander kan nu zonder enige maatschapelijke ervaring 97.000 euro op jaarbasis verdienen én als bonus mogen optreden in talkshows?
D66 is eenvoudigweg meegenaan met algehele verloedering en niveauverzakking van de Haagsche politiek. That's all. D66 is meegezogen het moeras in. Het beeld versterkt alleen maar mijn reeds lang geleden geuite overtuiging dat niet de poltitiek an sich is verziekt, maar dat *de partijen* zijn verziekt, als elitaire naar binnen gekeerde clubs van vriendjes die zich als BUFFER hebben genesteld tussen de politiek actieve burger en het openbare bestuur.
Op wie IK stem? Dat laat ik nog even afhangen van de presentatis van de dams en heren kandidaten, waarbij ik kijk naar geloofwaardigheid, integriteit, vasthoudendheid, inhoud-gerichtheid, humor, zelfrelativering, overtuigingkracht, persoonlijke uitstraling.