Standpunt t.a.v. Liberaal Democratische Partij en D66

Kaj mail at KAJLEERS.NL
Fri Sep 15 00:28:26 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>In Ede heeft D66 een authentieke straatvechtersmentaliteit.
>Die houding zou (ik druk mij vriendelijk uit) een essentieel onderdeel
>moeten zijn van de Tweede Kamerfractie van D66.

En zo zijn er wel meer goede voorbeelden, Marcel - niet alleen Ede, maar
bijvoorbeeld ook Nijmegen, waar Duco Bodewes goed werk verzet. En zo zijn er
meer voorbeelden, zoals Utrecht (al moet gezegd dat D66 daar profiteerde van
de leegloop van Leefbaar Utrecht, waar tenslotte eerder veel D66'ers naar
overgingen maar nu weer terugkwamen toen LU leegliep - zowat alle partijen
in Utrecht profiteerden daarvan).

Het probleem van D66 landelijk, dus in de Tweede Kamer, is mijn inziens
tweeledig.

Ten eerste heeft D66 voor de landelijke pers nu echt helemaal afgedaan. Ik
spreek regelmatig parlementaire journalisten en was de klacht eerst altijd
al dat "D66 nooit een lekker duidelijk, hard standpunt heeft waarmee ik bij
de eindredactie kan aankomen voor uitzending / de krant", nu heeft de partij
vanwege de minimale invloed in het parlement (6 zetels en een LPF die - met
CDA en VVD - iedere D66-weerstand kan overrulen vanwege de meerderheid van
stemmen) al helemaal geen slagkracht meer.
En triest maar waar, écht waar: de dames & heren parlementaire journalisten
lachten zich iedere keer het schompes als regeringspartij D66 met lede ogen
moest toezien hoe een wetsvoorstel waartegen zij zich verzette, dankzij de
LPF tóch werd aangenomen - en D66 steeds maar weer op het pluche bleef
zitten. "WAT een losers zijn het toch!", was een letterlijk citaat van een
parlementair journalist. Dit vooraf voorspelbare mechanisme - CDA en VVD die
een uitstapje maakten naar de LPF als D66 tegenstribbelde - zag ik al ver
van tevoren opdoemen toen D66 voor het eerst zinspeelde op
regeringsdeelname. En ik weet nog dat ik dacht: "Maar zó dom zijn ze toch
niet?!" Maar enkele dagen later schoof Dittrich met zijn notebloc aan bij
Balkenende en Zalm... Een dieptepunt.
"Wat zijn jullie toch een stel amateurs!", hoor ik een hoofdschuddende Pim
van Galen nog zeggen.

Ten tweede vind ik toch dat er een verschil is tussen de manier waarop D66
Landelijk en D66 Lokaal politiek bedrijft. In een stad/dorp/gemeente kan het
zo zijn dat er een voorstel ligt om een toren te bouwen (ik noem maar wat)
en dan ben je daar als lokale partij simpelweg voor of tegen. Duidelijker
kan het niet.
D66 Landelijk moet om de een of andere reden steeds weer "ja, maar..." of
"nee, tenzij..." zeggen. Diepe zucht van de journalist; de microfoon en de
camera gaan uit, en in de regiekamer wordt de take weggemonteerd. Zo ging en
gaat het echt. Tijdgebrek, niet geil genoeg enzo.
Dat soort shit heeft de lokale pers in de regel niet (en ik kan het een
beetje weten - ik ben zelf journalist en heb ook een tijd voor lokale media
gewerkt).
In lokale kranten, bij lokale radio- en tv-uitzendingen hebben de dames &
heren journalisten doorgaans veel meer ruimte om te berichten over
standpunten van alle politieke partijen, hoe genuanceerd die standpunten
soms ook zijn. De landelijke parlementaire pers heeft die luxe niet, en
zelfs steeds minder want de rubrieken krijgen steeds minder zendtijd ten
faveure van entertainment-nieuws.

Een goed(?) voorbeeld daarvan was de lijsttrekkersverkiezing van D66.
Vergelijk de media-aandacht daarvoor eens met die voor de
VVD-lijsttrekkersstrijd; werkelijk IEDER woord van Rutte en Verdonk werd op
een weegschaaltje gewogen en tot op het bot geanaliseerd. De 'strijd' tussen
Pechtold en Van der Laan bestond hooguit uit takes van het bekvechten tussen
die twee en cues van zich verkneukelende presentatoren (Mingele, Van Galen,
Wester, etc) als het om de 'andere' kandidaten ging (de 'Veenendaaltjes van
D66'). We werden ronduit geridiculiseerd, en dat is onze EIGEN SCHULD
geweest.
De lijsttrekkersverkiezing van D66 werd door de genoemde lui met bijna
zichtbare lange tanden verslagen; regelmatig waren veel belangrijke
landelijke media niet eens aanwezig, of ze waren er wel maar werd er in de
krant / de uitzending / op de site nauwelijks tot geen aandacht aan besteed.
Een programma als Netwerk bijvoorbeeld, dat eerder nog flink uitpakte met de
lijsttrekkersstrijd tussen Rutte en Verdonk, heeft welgeteld nul-komma-nul
seconden zendtijd besteed aan die van D66. Ach, ik ga niet eens alle
voorbeelden noemen, het zijn er teveel en deze mail is al lang genoeg.

Het is een raar mechanisme, die dans tussen politiek en pers. Neem nou die
uitspraak van Van Galen die ik hierboven noemde. Die man heeft zich, net als
zijn collega's in 'Den Haag', regelmatig beklaagd over het feit dat
politieke partijen zoveel vooraf bekokstoven, dat er geen originaliteit en
spontaniteit meer is, dat alles van tevoren al lang vastligt, wat cynisme in
de hand werkt. Maar dan beschouwt zo iemand als  hij een partij die niet
alles van tevoren bekokstooft, origineel en spontaan is, en dan is de partij
ineens "amateuristisch". "WAT WIL JE NOU!?", wil ik dan in zijn bek tieren,
onderwijl aan zijn schouders trekkend, schuddend en duwend.

Daar word je als politicus ook weer behoorlijk cynisch van en zo is het
cirkeltje rond :)

Kaj