Liberaal Democratische Partij - best interessant!

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Sep 14 21:37:48 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> Je hebt als kandidaat-lijstrekker overal aan de door D66
> georganiseerde en betaalde presentaties meegedaan,

Nee, maar dat is een ander verhaal. De partijleiding weigerde centrale
regie te voeren, en liet het bijvoorbeeld toe dat het eerste debat, in
Den Haag, door de twee prijsstieren werd gevoerd. Dat was een schandaal,
want iedereen wist dat het eerste debat de meeste media-aandacht zou
trekken. Het was héél duidelijk: er waren twee "officieel goedgekeurde"
kandidaten. De rest deed voor spek en bonen mee. .

> D66 verspreidt je mening in het kandidatenboek, of als je wilt zelfs
> per e-mail aan de leden. De leden alleen bepalen of en waar je op de
> lijst komt.

gelukkig staat zoiets in het HR en het reglementenboek (of hoe dat ook
heet). Het zijn strandaardprocedures, die worden uitgevoerd omdat ze
verplicht zijn.

> Je bent bij elke ledenvergadering of verkiezings/programma bijeenkomst
> welkom om het woord te voeren of folders uit te delen als je dat wilt.

Dat heb ik dan ook van ganser harte gedaan. Maar er is niet op te boksen
tegen één kandidaat die zijn tijd als bewindsman gebruikt voor een
wervingsspeech als kandidaat, met goedkeuring van een
congres/partijleiding. Daarover heb ik een artikel in Trouw geschreven.

> Het enige is dat de stemadviescommissie geen behoefte had om je aan te
> bevelen aan de leden.

Dat is hun goed recht, hun motivatie is echter achterwege gebleven. Was
er een competentieprofiel? Gedragscriteria? Is het gesprek professioneel
gevoerd? Nee.

> Daarin was je de enige niet. Je kunt elk lid bereiken met je
> boodschap, maar je hebt er geen recht op dat anderen je zien zitten
> als vertegenwoordiger.

Ik vertegenwoordig geen nest D66-incrowd, ik vertegenwoordig een
vrijzinnig liberaal, een liberaal democratisch *electoraat* dat
SCHANDALIG in de steek is gelaten door de ons-kenst-ons D66-kliek die de
macht naar zich toe heeft getrokken en D66 aan de rand van de afgrond
heeft gebracht.