Liberaal Democratische Partij - best interessant!

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Sep 14 19:02:44 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> Nou alleen als discussie over politieke ideeën ze niet interesseert of
> boven de pet gaat. Want Nederland heeft wel degelijk behoefte aan
> bezinning over bijvoorbeeld het oprukken van de politiestaat, en D66
> draagt bij aan die discussie.

De politiestaat.
De essentie van een politiestaat is: de politionele macht/bevoegdheden
van de overheid dringen zover door tot en in het privédomein van de
burgers, dat er geen privéleven, geen VRIJ privéleven meer mogelijk is.
Het overheidsgeweld drukt elke vrije, kritische uiting terneder. Zover
is het bij lange na niet in NL.
Wat ik aan een politiestaat ernstig vind is dit: elke vorm van
regime-vijandige uiting wordt neegesabeld, gestraft, gedood. Vrije
geluiden van vrije geesten worden met machtsmiddelen neergedrukt,
weggeknuppeld, geïntimideerd. Vrije mensen die zich uiten worden
weggestopt in gevangenissen, geëxecuteerd of voor gek verklaard (Sovjet
Unie) en gehospitaliseerd.

Overal waar een begin is van het neerdrukken of wegkanaliseren van
kritiek of onwelgevallige geluiden vangt de politiestaat aan. Je
begrijpt waarop ik alludeer.