Liberaal Democratische Partij - best interessant!

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Thu Sep 14 17:48:01 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>  Bart Meerdink <bm_web at KPNPLANET.NL>,

>  Het komt voort uit de wens dat D66 niet instort en niet wordt opgeheven.

Bullshit, waar ook op TV, in de krant of op radio, het wordt er direct
en als het kan meerdere malen bijgehaald. En dat komt echt niet voort
uit de wens dat het D66 goed gaat.

>  Het komt voort uit de vraag waarom D66-hotemetoten in hemelsnaam hierop
>  aansturen, het komt voort uit de vraag hoe het mogelijk is dat ze zelf
>  niet door hebben waar alles toe zal leiden. Waarom ze niet leren van hun
>  fouten, waarom ze de reden niet zien waarom mensen afhaken.
>
>  De houding is steeds: wij sociaal-liberalen weten alles beter, stoor
>  ons nu maar niet en ga liever weg, we zijn zo interessant dat we veel
>  liever met onszelf bezig zijn. Zo'n houding verdraagt geen kritiek, het
>  narcisme houdt zichzelf in stand.

Het is een menselijke eigenschap om waarde toe te kennen aan het eigen
oordeel, en speciaal in een politieke partij. D66 is ook helemaal niet
het liefst met zichzelf bezig, waar haal je dat nou weer vandaan? D66 is
ook niet ongevoelig voor kritiek.

>  Als men kijkt naar de eerste zin van jou hierboven dan negeer je de
>  'peilingen' (zou je ze ook negeren als D66 op 10 zetels stond ?), je

Ja, want peilingen hebben helemaal niets te maken met politieke inhoud,
en dat laatste is wat mij interesseert. Maar je kunt vast nog wel
nazoeken hoe druk we waren met peilingen toen we meer zetels hadden.
Niet echt, toen waren het er natuurlijk ook te weinig, zoals bijna per
definitie.

>  negeert het 'praten' daarover (te confronterend), je negeert een mogelijk

Niet te confronterend, maar het reduceert politiek tot statistiek zonder
betekenis (een hobby van jou trouwens). Dat vind ik fout.

>  'instorten en opheffen' (einde sociaal-liberaal paradijs), je ziet een

Niks paradijs, ik vind dat een politieke partij gaat over actief zijn en
niet over continu babbelen over hoe populair je al of niet bent. Als je
nou tot de conclusie zou komen dat D66 inhoudelijk niets meer te brengen
heeft dan is het wat anders.

>  'wens tot kleineren' (narcistische krenking), dicht daar 'vijandschap'
>  aan toe (de boze buitenwereld die maar niet begrijpt hoe geweldig het
>  met D66 gaat), en het doet je denken aan 'de lotto' (critici zeggen
>  lukraak wat er in ze opkomt). Zo'n opsomming is niet mis.
>
>  Het is tamelijk normaal als de buitenwacht op zo'n houding reageert met
>  een 'hallohoooooo, is daar nog iemand thuis ?'

Nou alleen als discussie over politieke ideeën ze niet interesseert of
boven de pet gaat. Want Nederland heeft wel degelijk behoefte aan
bezinning over bijvoorbeeld het oprukken van de politiestaat, en D66
draagt bij aan die discussie.

Ik zie overigens ook van jou vrijwel nooit iets inhoudelijks, een idee
waar mensen iets aan kunnen hebben.

Bart