Liberaal Democratische Partij

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Thu Sep 14 09:37:05 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Cynisme bij veel D66-ers is voor mij geen verrassing meer. Slaap rustig
> verder, Martijn.

Cynisme zie ik als een deugd, Hein. We hebben het er al eens eerder over
gehad, cynisme in de zin van "mensen worden voornamelijk gedreven door
eigenbelang", niet cynisme in de zin van "eigenbelang nastreven is juist".
En die instelling leidt tot alertheid, niet tot slaap. Een vraag die ik
erg interessant vind, is hoe kunnen we op een beschaafde manier onze
maatschappij inrichten, terwijl we toch allemaal kleine boefjes zijn.

Als jij uit oprechte overtuiging opstapt, kan van verraad natuurlijk geen
sprake zijn. En je woorden over je idealen vond ik voor een groot gedeelte
mooi. Wie jou van verraad beschuldigt, denkt vermoed ik vooral aan zijn
eigen carrierekansen binnen D'66, of wat daar nog van over is. Twijfel aan
jouw motieven om uit te stappen, weer in te stappen, buschauffeur te
willen worden en nu te lonken naar een voorbijkomende tram, dat is wat
anders. Zoals ze in het zonnige Cuba zouden zeggen: opportunismo o muerte!