Gratis kinderopvang voor werkenden

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Sep 12 12:03:31 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ik struikelde ook over dat spekken van tweeverdieners.

Inherent aan de visie wie D66 als haar doelgroep
ziet. Het hele (concept)verkiezingsprogramma ademt
een/die enge sfeer uit.

> Daarnaast is er het effect dat degenen die voor de rekening opdraaien
> zonder dat ze voor de regeling zelf in aanmerking komen, een grotere
> kans hebben om als gevolg van instromende tweeverdieners zelf de laan
> uit te vliegen of genoegen te moeten nemen met een lager inkomen.

Precies. D66 handelt zelf in stijdt met haar
uitgangspunten welke zij zegt te hebben:
- "Vertrouw op de eigen kracht van mensen".
- "Denk en handel internationaal"
- "Beloon prestatie en deel welvaart"
- "Streef naar een duurzame en harmonieuze samenleving"
- "Koester de grondrechten en gedeelde waarden"

Al kun je met die 2 laatste natuurlijk ook helemaal
niets. Elke liberaal kan zich daarin vinden, maar
ook elke communist. Noch vleesch, noch vis geleuter.

 > Het
> is een nogal a-sociale maatregel - fraai voorbeeld van het liberalise-
> renderwijs afbreken van de samenleving.

Het komt mij strijdig over met de eigen uitgangspunten.

> Voor een eenouder-gezin (bijstandmoeder) ligt het anders. In dat geval
> kan deze constructie natuurlijk best aardig zijn. Dan zijn er ook geen
> slachtoffers.

Hoezo dat dan? 'Wij' doen toch zelf ontzettend
bekrompen als het om onderwijs gaat en hoe dat
georganiseerd moet zijn!

Zie dit rijtje maar:
Verkiezingsprogramma D66 in hoofdpunten
· 5 miljard structureel extra voor onderwijs:

Zie hoe misleidend D66 is als het over onderwijs gaat:

o 10% gedifferentieerde salarisverhoging voor docenten

Waarom doet D66 niets aan het systeem zelf dat de
salarispositie van docenten al zolang in stand houdt?

o Elke school een conciërge

- "Vertrouw op de eigen kracht van mensen"

o Opknapbeurt voor scholen

Al gedecentraliseerd, en doorgedecentraliseerd.
Betuttelzucht? Of, contact met de werkelijkheid kwijt?

o Meer geld per student (HBO/WO)

Dit kan gebruikt worden voor opvang?

o De MAVO moet terugkomen

Reden?

o Handen af van het Persoonsgebonden Budget voor het
speciaal onderwijs

???? Is dat dan door de dames/heren politici zelf
niet goed geregeld? Waarom is dit een hoofdpunt?

o 1000 brede scholen erbij

???? Welke (enge) gedachte ligt hieraan ten grondslag?

Schiet men het (eigenlijke) doel (inmiddels) niet
voorbij?

http://www.bredeschool.nl/07_van0tot12/index.htm

"Van 0 tot 12

Eén thema uit de Operatie Jong sluit nauw aan bij de
brede school: het thema ‘ Samenhang in de
voorzieningen voor kinderen van 0 tot 12 jaar' ,
kortweg ‘Van 0 tot 12'. Dit onderdeel van de site
gaat over verbanden, overlappingen en aanvullingen.

* Operatie Jong
* Van 0 tot 12
* Subsidieregelingen
* Nieuwsbrieven

Operatie Jong
Operatie Jong is een echte operatie: het is een
grootscheepse aanval met als doel de verbetering van
de samenhang in het jeugdbeleid tot stand te
brengen, en de samenwerking tussen Rijk,
medeoverheden en partners te verbeteren. Nodig voor
zo'n sterk en resultaatgericht jeugdbeleid is
bijvoorbeeld het opheffen van barrières in wet- en
regelgeving. Rijk, andere overheden en partners
hebben elkaar in het kader van deze Operatie Jong
beloofd daarvoor te gaan zorgen.

Operatie Jong bestaat uit twaalf samenhangende
thema's, waaronder ‘E en sluitend aanbod van zorg
rondom scholen, zodat kinderen met problemen snel
kunnen worden geholpen'; beter renderend onderwijs;
een sluitend systeem van opvang en educatie voor
alle kinderen van 0 tot 12 jaar (het onderwerp van
dit onderdeel van bredeschool.nl); en een vroege
Bij het laatste thema hoort ook dat instanties van
elkaar weten wie signalen opvangt, welke
interventies plaatsvinden en wie waarvoor
verantwoordelijk is.

De andere thema's: zie www.operatiejong.nl
"

Ik zou ook wel eens willen weten wie hiervoor
verantwoordelijk is ?
Mijn indruk is dat het de oorspronkelijke
doelstellingen volstrekt voorbij schiet.

Het jeugdbeleid wordt vooral vormgegeven door
anderen, en op een manier die dadelijk geen enkele
ruimte meer biedt voor jeugd en jongeren zelf.

Africhtcentra zullen het worden met 'toezicht
houders' (welzijnskliek) waar kinderen zelf de kots
van krijgen, maar waaraan op geen enkele manier nog
te ontsnappen valt. 'Probleem jongere' krijg je in
zo'n geval op je mouw gespeld en daar heeft het
CDA/VVD ook al een oplossing voor en vindt de
verdere/werkelijke africhting plaats.

Diezelfde naargeestigheid spreekt ook uit D66.

http://www.bredeschool.nl/05_nieuws/f-interviews/013-vanderhoeven.htm
"
Maria van der Hoeven, fan van de brede school

‘Breng die voorzieningen toch bij elkaar'

Ze wil niet dwingen. Ze wil niets opleggen. Niemand
hoeft van Maria van der Hoeven een brede school op
te richten. Toch is er geen warmer voorstander van
de brede school dan juist de minister zelf.

Op het jaarcongres brede school zei ze het
letterlijk: “Ik ben een fan van de brede school.”
Minister van der Hoeven van onderwijs meende het. Ze
legt ook uit waarom. De brede school is méér dan
kinderopvang in de school. De brede school is
sociale vernieuwing. “De brede school is de school
van de toekomst. Of misschien niet de schoolvorm van
de toekomst maar een vorm die aansluit bij de wens
meer samenhang te creëren tussen onderwijs en
samenleving. Diversiteit is wat mij betreft dus
uitstekend. Zeker is, dat er overal brede scholen
zullen komen. In 2002 waren er 450 brede scholen, in
2003 500, en nu 600. De bredeschoolontwikkeling zet
dus door. Prima! Bovendien zie je dat de brede
school de kinderschoenen aan het ontgroeien is.”

..."

Welke diversiteit?
Welke sociale vernieuwing?
"de school van de toekomst'? Welke toekomst?

Nog meer gewauwel: 'die aansluit bij de wens meer
samenhang te creëren tussen onderwijs en
samenleving'. Wiens wens om meer samenhang? Welke
'samenhang'? Welke vorm van onderwijs? Welke
samen(k)leving?

Die pedante naar mest stinkende spruitjeslucht,
urghh ....

Grappig.....
"
http://www.bredeschool.nl/
BredeSchool.nl

De stelling van deze maand
"Kinderopvang moet gratis zijn"

Geef uw mening over deze stelling.
"

> Gisteren het HP-stuk over D66 gelezen. Daarin dichtte Pechtold aan Van
> Meeteren een uitspraak toe die ik op deze lijst deed en die Hein van
> mij overnam (dat de burger niet van D66 wegloopt maar D66 van de burger).
> Neen, neen, dat was ik...

Jaja, dat zal wel. :)  Er zijn er hier meer die dat
kunnen claimen. Zo moeilijk was het nu ook weer niet
voor wie werkelijk wilde kijken.

>  Raar stuk was het trouwens. Nogal overbodig.

Vertel ...

Henk Elegeert

BTW: vandaag Demlib ?
"Manifest beschikbaar vanaf 12 september"
Mare ....????  Nada !!

Louis (de Wit) die (weer) zieltjes tracht te winnen?