Gratis kinderopvang voor werkenden

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Tue Sep 12 09:40:55 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 9/12/06, Ger <gmw.arts at home.nl> wrote:
> Dit is in het kader van vrijzinnigheid?

Ja, het is weer eens een hol begrip.

> Natuurlijk zijn er zaken die we met allen moeten doen. Maar dit is toch
> rechtstreeks in het voordeel van mensen die dan een goed inkomen vormen over
> de rug van anderen?

Dit is een uitstekend voorbeeld van de (voor de hand liggende)
anti-vrijzinnige uitleg van de ondertitel sociaal-liberaal, oftewel
volgens de interpretatie van de middenweg tussen de PvdA en de VVD.
Het is 'PvdA sociaal' want de overheid betaalt en het is 'VVD
liberaal' want het doel is zoveel mogelijk mensen de arbeidsmarkt op
te jagen en zoveel mogelijk uren te laten draaien.

> We maken zo van de scholen toch een dumpplaats van
> kinderen?

Kijk, als er ouders zijn die de opvoeding voor bijna 100% willen
uitbesteden, dan moeten ze dat vooral doen, ik hou ze niet tegen. Het
probleem is dat de gezinnen door dit soort maatregelen iedere echte
keuze verliezen, behalve de rijkere uiteraard. Maar dat is allemaal
niet van belang. Het doel van het bestrijden van gezinnen die ervoor
hebben gekozen dat maar 1 ouder werkt (hoe durven ze...) is heilig.

> Dat had ik eigenlijk niet verwacht van D66, dit valt me zeer zwaar tegen.

Het ergste is dat ik dit *wel* had verwacht en dat het op het congres
nog stand gaat houden ook. Let maar op. Er zitten teveel
belangenbehartigers in de partij.

En het alternatief is zo simpel: Gewoon de kinderbijslag verhogen
zodat iedeeen meer mogelijkheden krijgt om zelf te kunnen bepalen hoe
zij hun gezinsleven optimaal invullen. Optimaal voor de ouders zelf en
om de kinderen de beste start van hun leven te laten maken. Maar ja,
dat wil D66 alleen in theorie.....

Groeten,
Mark Giebels