Stemadvies

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Mon Sep 11 10:46:44 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 9/9/06, Martijn Meijering <mmeijeri at xs4all.nl> wrote:
> Hallo Mark,
>
> [Knip en plakwerk uit mails aan Marc en mij:]

> Helemaal mee eens. Daarom heb ik me ook eens flink in de economie verdiept
> (voor een leek dan). Maar dat maakt me nog geen econoom.

Ach, wat is een econoom? Ik doelde op het feit dat de economische
kennis en werkervaring wel erg dominant aanwezig is in de top 4 achter
Pechtold. En verder beschouw ik iemand als econoom als zijn of haar
interesse in en kennis van het functioneren van de economie relatief
groter is dan op andere gebieden.

 En dat zeg ik
> niet om te muggeziften, maar omdat ik het belangrijk vind dat we binnen
> D'66 goede economen hebben.

Uiteraard, maar een veredelde werkgroep economie als fractie is ook
weer wat overdreven, en dat wordt het wel als we 5 zetels krijgen en
de top 5 hetzelfde blijft als in het stemadvies, wat beide niet gaat
gebeuren uiteraard, maar toch...

 Op deze lijst ben ik helaas nog nooit iemand
> tegengekomen die bona fide econoom is. Gelukkig wel een aantal mensen die
> klaarblijkelijk de moeite hebben genomen zich een beetje in te lezen, maar
> ja da's toch wat weinig voor een serieuze partij.

De fractie is toch net iets serieuzer dan deze lijst.... :-)

> Ik vind het eigenlijk wel verfrissend, maar ja ik heb het ook niet zo op
> politici.

Was een grpaje uiteraard....

 En je hebt inderdaad ook mensen nodig die anderen enthousiast
> kunnen maken, ideeen uitdragen en handig onderhandelen.

Kan je dat als je politicologie hebt gestudeerd? De studie lijkt me
daar niet zo relevant voor.

> Dat lijkt me helaas een aannemelijke verklaring. Maar gegeven dat het er
> bar slecht uitziet, wil ik toch graag een econoom in de club. Ik zal Mark
> Sanders dus maar hoog op mijn lijstje zetten.

Kan best een geschikte peer zijn, maar helaas een man, dus hij maakt
m.i. geen kans op een hoge notering. Ik gok op plaats 8 voor hem....

 Gelukkig weet Bert ook een hoop
> van economie. We moeten potdomme gewoon meer zetels halen! Telleman en
> Ollongren lijken me wel televisiegeniek en Ollongren zal ook wel flink wat
> homostemmen trekken denk ik. Die zal ik dus ook maar hoog zetten. Geen erg
> verheffende redenen natuurlijk, maar ja, je moet wat. Ik hoor uit het
> roddelcircuit trouwens geruchten dat er voor het geval de peilingen zo bar
> slecht blijven (en daar ziet het wel naar uit), er een plan-B uit de kast
> getrokken gaat worden. Ik houd mijn hart vast, ik ben niet zo voor
> paniekvoetbal.

Ik ook niet, maar ik ben wel voor vrijzinnig-democratische radicale
voorstellen die geen rekening houden met de politieke realiteit. Die
zogenaamde 'redelijkheid' vertaald in draagvlak nekt de partij
regelmatig om herkenbaar te worden voor de kiezer.

Ik houd van afschaffen van onnodige overheidsverboden en/of
regulering, dus hier enkele plan B voorstellen:

- Concreet plan om de HRA afgeschaft te krijgen.
- Afschaffen van de bijstand, de WW, de ZW en de WIA, invoeren van een
basisinkomen (c.q. geindividualiseerde negatieve inkomensbelasting) en
de rest overlaten aan de burgers en bedrijven zelf.
- Stop de war on drugs; Legaliseer en reguleer alle drugs.
- Schaf het burgerlijk huwelijk af.
- Landbouwgronden vrijgeven voor niet-geconcentreerde bewoning
- Welstandscommissies afschaffen en stimuleren van democratische
buurtverenigingen
- Accijnzen op roken en alcohol afschaffen

Groeten,
Mark Giebels