Sociaal-liberalisme: wederom verkocht

Sat Sep 9 10:32:07 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Twee maanden geleden werd mijn ADSL-abonnement verkocht aan de KPN.
Sindsdien zit ik bij ADSL-direct. Niet dat ik daarom gevraagd heb (ik
heb niets ondertekend, ben formeel niet eens bij de KPN aangesloten
maar m'n aansluiting werkt weer wel en de KPN incasseert 20 Euro/maand
dus wat is het verschil ?).

Zojuist haal ik een brief van Digitenne uit de bus. Ook Digitenne heeft
mij verkocht aan de KPN. De brief belooft geen tariefsverhoging maar
aangezien het KPN-tarief voor digitale TV hoger is dan dat van Digitenne
geloof ik dat niet. Waarom zou ik ?

Tegelijk met dat ADSL-gedoe werd ik verkocht aan een waterbedrijf.
Uiteraard betaal ik meer dan via de huur. En daarvoor werd ik verkocht
aan Agis, aan Nuon en daarvoor weer aan de oplichters van UPC.
Ik koos daar zelf niet voor - ik heb me nooit ergens aangemeld - neen,
ik werd *verkocht*. En dat allemaal uit naam van 'de vrije markt'. Wat
is er in hemelsnaam 'vrij' aan dit soort handel ? Dit gebeurt gedwongen !

Elke keer dat de liberalen een nutsbedrijf/voorziening verpatsten, ging
dat onder de noemer van 'dat een vrije markt zorgt voor lagere tarieven'.

Liberalen geloven immers in heilzame concurentie. Dat moeten ze zelf
weten natuurlijk, maar de burger moet opdraaien voor de gevolgen van een
geloof waar men niet *vrij* voor gekozen heeft: geen enkele keer uitge-
zonderd gingen de tarieven fors omhoog. We worden *niet* door de overheid
gecompenseerd voor de gevolgen van het ons opgelegde liberalisme - want
daar *geloven* liberalen weer niet in (wat kan het de burger schelen
liberalen *geloven* ?). En wat liberaal is, is wet. Liberalen dulden
geen tegenspraak. Liberalen zijn de nieuwe heiligen.

Nuon maakt woekerwinsten maar het tarief ging dit jaar alleen al drie
maal omhoog. De enorme puinhoop van het nieuwe zorgsysteem komt daar
nog eens bij. De liberalen *geloven* dat het goed werkt maar er wordt
opgelicht bij het leven en de burger moet opdraaien voor de rekening van
dit geloof.

De liberalen worden bedankt !