flexibele arbeidsmarkt?

Kaj Leers mail at KAJLEERS.NL
Fri Sep 8 16:52:39 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Ik zie het nut niet in, Kaj, van je methode om de vakbonden "liefkozend
>dood te drukken" als strategie. Wees blij dat er tegenmachten zijn tegen
>warrige politiek en dictatuur. Jazeker, je spreekt van NGO's. Wel beste
>Kaj, die fungeren met name in minder ontwikkelde landen en vormen een
>contactpunt voor zowel hulp als ontwikkeling van investeringen. Zeer
>positief, zeker in landen waar dictatuur of een onmachtige overheid
regeren.
>En Nederland drijft daar langzamerhand naar af - althans in de vele
> [...]

Eerst goed lezen en begrijpen, pas dan mag je mij zoiets sturen. En goed
lezen en begrijpen, dat heb je niet gedaan, hé.
Want jij gaat er zomaar vanuit dat ik vakbonden liever zie verdwijnen. Niets
is minder waar; ik schetste louter wat een actor in de politiek zou moeten
doen om zijn/haar doelen (voor of tegen vakbonden) gedaan te krijgen.

Dus, even voor de duidelijkheid: Mijn geloof in vakbonden (ik ben zelfs lid
van een bond, kejjenagoan) is groot en wordt, met ieder stapje dat de
overheid terug doet, alleen maar groter. Want waar het georganiseerde
kapitalisme steeds meer gaat lijken op anarchistisch kapitalisme en de
democratische invloed van het volk op (bijvoorbeeld) nutsbedrijven steeds
verder wordt gedecimeerd, zullen we andere actoren in het maatschappelijk
veld steeds meer nodig hebben om de stem des volks te laten horen.
Vakbonden, dus.