flexibele arbeidsmarkt?

Ger gmw.arts at HOME.NL
Fri Sep 8 09:10:42 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ger,
>
> Als de problemen van zonder werk, opdrachten en dergelijke zitten  een
> ieder
> in Nederland aangaat of kan aangaan, het gebrek aan inkomen en noem maar
> op,
> waarom moet dan de oplossing ervan exclusief aan werknemers- en
> werkgeversorganisaties  worden opgedragen?
>
> Groet,
>
> Tjerk, die zowel werknemer, ambtenaar als zzp-er is geweest.

Bij werkgevers en werknemers liggen normaal gesproken de banen Tjerk, en
daar hoort het ook thuis, totdat de overheid cq. zich er mee bemoeit. En dat
doen ze steeds meer. Kijk maar eens naar de WW en WAO pot. Men heeft er geen
cent mee te maken maar wil wel de dienst uitmaken. En er uiteraard misbruik
van maken, zoals Zalm.
Niet zo gek toch dat mensen zeggen, zoek het maar uit, als de overheid
grenzen openzet en andere mensen op onze arbeidsmarkt laat stromen. Niet
raar hoor, vanuit sommige politiek partijen gezien maar zorg dan ook voor de
mensen die hier buiten de boot vallen. En dat gebeurt dus niet, we halveren
het maar.
Er wordt gepraat over een verzekering. We laten mensen vele jaren betalen en
zeggen dan dat we de polis maar veranderen. Daar komt toch bij dat het ook
nog eens verplicht is, door dezelfde overheid.
Het blijkt dus dat die 2 partijen dat samen beter kunnen oplossen dan de
overheid. Nadat de politiek zich er me ging bemoeien zijn er dingen in de
(her)keuringen gebeurt waar een hond geen brood van lust. Als men het heeft
over misbruik wat er van gemaakt is, en dat ontken ik niet, moet je ook
erkennen dat men zich heeft laten misbruiken. Doorslaan is weer wat anders.
Mensen die echt niet meer kunnen simpelweg goedkeuren is dat toch?
Ik heb het hier liggen, iemand die geen kwartier meer aan een stuk kan lopen
krijgt een functie geduidt als parkeerwachter, de hele dag rondlopen en
wordt er op afgeschat, minder WAO dus, of WIA tegenwoordig. Daar komt nog
eens bij dat die banen er niet eens zijn. Ze komen wel weer misschien als de
Geus nu weer komt met banen door de gemeente geschapen (Melkertbanen dus).
Maar het zal te maken met de verkiezingen die eraan komen.

Als je als ZZP-er 12 uur per dag werkt en je kan daar 2000 euro mee
verdienen redt je het niet als je door je overheid met die 12 uur nog maar
1200 euro kan verdienen. Niks tegen Polen of zo, behalve als ze tegen een
veel lager loon mogen komen. Dat trekt de gemiddelde inkomsten naar beneden
en daarmee dus het besteedbare inkomen van de mensen, en ook dus de
inkomsten van het rijk. Inflatie heet zoiets.
Als je het verschil van 2000 - 1200 ziet is dat toch 800 euro die je als
ZZP-er die je minder kan uitgeven of investeren? Behalve als je er vanuit
gaat dat de prijzen mee zouden dalen, maar dat gebeurt dus niet. En hetgeen
ze verdienen geeft men in Polen, Tjechie, ed, uit en maar een deeltje hier.
In de sector war ik jarenlang mee bezig ben geweest, beroepsgoederenvervoer,
zie ik het weer steeds meer om me heen, hoe mensen weer bedondert worden, en
niet alleen in die sector.
Geef maar eens antwoord op de vraag waarom werkgevers juist steeds meer
uitzendbureau's inschakelen. Niet omdat wij te duur zijn of worden, maar de
risico's die men loopt als werkgevers. Ik heb er tussen gezeten en weet hoe
CAO-lonen totstand komen. Maar oke, ieder zijn of haar mening daarover.

Om antwoord te geven op je vraag hierboven. De politiek heeft, zeker de
laatste 10-tal jaren laten zien het niet te kunnen. Dus blijven er alleen
maar werkgevers en werknemers over. En ja dus, de lonen stijgen, klopt als
een bus maar bedenk dan ook waarom ze stijgen. Oa, door het feit dat je Zalm
niet zal horen over het teveel drukken van geld in de EU en alleen maar over
zijn EMU-norm. Hij heeft zijn eigen prioriteiten natuurlijk.

O ja, je kan als ZZP-er ook nog 18 uur gaan werken ipv 12, ook een
mogelijkheid.

Ger