Gaza: proeflab voor Israels wapen-research?

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Mon Oct 23 21:16:21 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 10/23/06, Vreekamp <vreek72 at hetnet.nl> wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Inderdaad, de clusterbommen kwamen ook van Herzbollah die dat feit, anders
> dan Israel, een tijdje uit de publiciteit wist te houden. Verder zijn
> suggesties elders dat ik minder zou geven om Palestijnse of Libanese
> slachtoffers volgens mij tekenend voor wie dat zegt.

Dat lijkt me in dit geval voor wat betreft de uitspraken van Bart niet
het geval. Je doet zelf namelijk weinig anders dan anderen indelen in
hokjes, de lijst wijzen op specifieke verontwaardiging en volkomen
ongegrond met stempels als antisemiet e.d. strooien.... Minstens zo
tekenend....En daarnaast wek je met een dergelijke discussiestijl toch
op z'n minst voortdurend de indruk dat je kritiek op een bepaalde
partij in het conflict ongepast vindt... Dat doet dan ook
logischerwijs een overmatige sympathie voor die specifieke boeven
vermoeden...

 Een langdurige oorlog
> maakt van alle partijen boeven.

Klopt helemaal. Sommige boeven hebben meer vernietigingskracht dan
anderen, kunnen dus ook meer leed veroorzaken (zie o.a. Srebrenica of
de recente libanonoorlog). En daarnaast zijn het meestal de machtigste
boeven die de sleutel voor vrede in handen hebben, en daardoor met een
m.i. grotere morele verantwoordelijkheid opgezadeld zijn, maar
inderdaad, aan boeven aan alle kanten geen gebrek tijdens oorlogen.

Groeten,
Mark Giebels