voor en nadelen van de eu

Ger gmw.arts at HOME.NL
Thu Oct 19 08:07:50 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Goedemorgen samen,

ik heb Dittrich nog een ander D66-er de voor en nadelen van de eu en de euro
op een rij horen of zien zetten.
In de afgelopen jaren wat westeuropese landen afgereisd en veel contacten
gehad met ex-collega's die dat nog steeds doen. Mensen merken dat hun
koopkracht alleen maar daalt, (zie Frankrijk nu). Overal waar je komt
behalve die landen die de Euro (nog) niet hebben.

Zoals Wouter Bos al zei. Balkenende heeft niet allen de Nederlandse Economie
weer aan de gang gekregen maar zelfs die van de hele wereld. Zo heeft dus
D66 in zijn uppie de EU aan de gang gekregen als enige partij die daarvoor
was.

Niet dat we dat even kunnen terugdraaien maar blijf wel bij de feiten. Zaken
die tegenvallen mogen benoemd worden. Maar we worden zwaar belazert, 3%
EMU-norm accoord, maar dan ook de andere kant respecteren. 4,5% maxiale
gelddruk erbij, dat is tenlotte onze inflatie en maakt het duur. Sinds de
invoering van het monopoliegeld zitten we al ruim aan de 7%.

De werkeloosheid flink opdrijvend door erg goedkope mensen te halen en de
mensen hier maar thuis te laten, zg. omdat men niet wil.
Oudere mensen die hun halve leven al sparen en investeren in hun stacaravan
worden van de plek verdreven omdat men er goedkope Poolse krachten wil gaan
huisvesten op verzoek van de gemeente. Continue bewoning mocht niet maar in
dit geval willen we een en ander wel aanpassen.
We minimaliseren de WW en de kosten komen eruit? Na 1 januari kan men vrij
komen.
Herinvoering van de slavenij mag je het ook noemen, zij het, dat men nu een
beetje betaald.

Die zogenaamde vrije liberale ondernemers zijn voor een deel oplichters.
Mishandelingen waren al in het nieuws toch?(champions)
Even makkelijke getallen voor de duidelijkheid.
Op papier verdient een Pool(se) het minimumloon, eventje gezet op 1000 euro.
Arbo-inspectie.
We gaan even uit van geen CAO, dus ook de nederlanders verdienen 1000 euro.
Je koopt of huurt een huis van 500 euro netto per maand. 10 Euro per Pool
per dag is dus 30x 10 per  (10 Polen) is dus 3000 Euro per maand.
Daar komen uiteraard nog kost en drank bij, even voor het gemak op 200 euru
gezet. Ze moeten maar zien.
Dus 500 euro over voor de hardwerkende Pool(se) die met een minimumloon in
Polen van 144 euro kapitalen verdient.
De Nederlandse werknemers die door deze praktijken in de WW komen betalen we
wel of we knijpen de WW flink.
Een WAO-vlekje of ouder dan bv. 45, jammer dan, je komt niet meer aan de
bak. Of je laat je flink benadelen, ik zie het in de praktijk hier. Als je
mensen er voor waarschuwd is de reactie al steeds vaker, dan heb ik helemaal
niks. Gezonde maatschappij, of niet.

In de logistiek hier in de omgeving bestaat ook al geen CAO, er werken dan
ook grotendeels buitemlanders. Nog erger, ik ken hier een bedrijf dat voor
een deel werkt met de WSW. Gerenomeerde uitzendbureau, waarvan je het niet
zou verwachten doen mee aan het besodemieteren van mensen.
Gezonde mensen ergeren zich er mateloos aan hoe hehandicapten en vooral
geestelijk gehandicapten worden aangepakt en misbruikt.

Ik ken een transportbedrijf dat reeds enkele jaren een bedrijf heeft
overgnomen en er zijn buitenlandse aktiviteiten heeft ondergebracht. Die
hebben momenteel 'zo'n 100 vrachtauto's lopen. Er werken nu nog 5
Nederlandse chauffeurs, de rest zijn Tjechen en Polen. Die 5, och die gaan
binnenkort toch gezien de leeftijd.

Als we die dingen bestempelen als voordelen van de EU, tja, dan heb je
gelijk D66, maar of het echt zo is betwijfel ik toch.
We moeten het allemaal goedkoper gaan doen, we drijven de inflatie op we
geven de mensen er zo maar 1% erbij.
Maar ja, Balkje kan weer een boekje verkopen wat ik hem gisteravond hevig
zag aanprijzen.

Allemaal onder het motto, we geven de mensen meer kansen door ze een
uitkering af te nemen. Iedereen dient zijn kansen te pakken, ook als die de
capaciteit of kennis niet heeft. Onderwijs, erg belangrijk ja, maar het gaat
ook over nu. De mensen moeten nu ook leven.
Gratis kinderopvang, en over 10 jaar klagen dat men de kinderen niet goed
heeft opgevoed? 10 Jaar vooruit denken was het toch?
Ik mag zonder kinderen er voor zorgen dat de buren een duurder huis of een
auto erbij kunnen kopen omdat de kleintjes op mijn kosten worden opgevangen?

Ger