Campagne-nieuws: Vragen aan Pechtold

Tue Oct 17 12:54:11 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  Leeuwarder Courant
Datum: 17 oktober 2006

Vragen LC-lezers aan Alexander Pechtold
---------------------------------------

D66-lijsttrekker Alexander Pechtold was gisteren en vandaag in Friesland.  Hij
geeft antwoord op vragen van LC-lezers.

Achter het stuur van zijn eigen auto trekt D66-lijsttrekker Alexander Pechtold
op verkiezingscampagne door het Noorden. Hij wil dat Friesland, Groningen en
Drenthe fuseren. Dat scheelt heel wat bureaucratie. Dat het met veel minder
ambtenaren kan, blijkt al uit Friese plannen, meldt de oud-minister van
bestuurlijke vernieuwing op vragen die de Leeuwarder Courant namens lezers
voorlegde.

Pechtold bezocht gisteren onder meer Leeuwarden, het bedrijf Ecostyle in
Appelscha en het gevangenismuseum in Veenhuizen. In het gevangenisdorp kwam hij
voor het eerst, maar heeft zijn familie een verleden. Johannes Bechtold - 'de
laatste generatie Pechtold met een B' - zat er tweehonderd jaar geleden tien
jaar vast wegens landloperij.

Voor PvdA'er Wouter Bos kwamen er een kleine honderd vragen binnen van lezers.
Bij u stopt het bij een tiental.

'De partij van Wouter Bos is zo'n 25 keer groter in de peilingen dus dat daar
meer aandacht voor is, verbaast me niets.'

Bij Bos waren er veel politiek inhoudelijk vragen. Bij u klinkt de vraag wat nog
het nut is van D66.

'Die vraag over ons bestaansrecht wordt altijd gesteld. Of we nu hoog in de
peilingen staan of laag. We komen niet voort uit een -isme of ideologie. Dat
betekent dat we elke vier jaar ons bestaansrecht moeten aantonen. Juist nu zijn
we nodig. Oude thema's van D66 als duurzaamheid, onderwijs, inrichting van onze
democratie maar ook het vraagstuk van integratie. Op dat laatste punt is een
soort moeheid ontstaan maar het is zeker nog niet af.'

Voor een partij die duurzaamheid promoot was D66 vorige week opvallend afwezig
bij het debat over het waddenbeleid voor de komende tien jaar.

'Boris van der Ham die daar had moeten zijn, wordt zwaar ingezet om ook zijn
best in de campagne te doen. Voor kleine fracties is dat moeilijker dan voor
grote fracties waar ze voor elk eiland een eigen woordvoerder hebben.'

D66 heeft in Friesland maar een statenlid en geen gemeenteraadsleden.  Heeft een
partij die zo weinig geworteld is in de lokale en regionale samenleving wel
toekomst, vraagt Peter de Haan uit Leeuwarden.

'We moeten dat binnen vier jaar weer opbouwen. Het herstel moet in twee klappen.
Na 22 november zullen de verkiezingen in maart de volgende stap zijn om ervoor
te zorgen dat we op provinciaal niveau vertegenwoordigd blijven. Dat is ook de
opmaat om in de Eerste Kamer een goede positie te houden. D66 mag niet terug-
zakken tot een issuepartij of alleen een Haagse beweging.'

U wilt van de drie noordelijke provincies een landsdeel maken. Is de 'Schitte-
rende Organisatie' die de hoogste ambtelijke baas Jan Wibier van de provincie
beoogt niet bestuurlijk vernieuwend genoeg, vraagt Hank Denters. Minder regels
en procedures en meer creativiteit met 15 procent minder ambtenaren, maar wel
zelfstandig blijven bestaan?

'Dat kan. Maar het gaat me erom de bureaucratie aan te pakken. Men vist nog wel
eens achter het net in Den Haag omdat men niet een vuist kan maken die groot
genoeg is. Dat wil ik nu juist wel. Provincies worden tegen elkaar uitgespeeld.
Als zo'n ambtenaar zelf al aangeeft dat het door efficienter werken met veel
minder kan, denk ik dat daar veel meer winst te halen valt.'

Berend de Vries: De verkiezingen dreigen een strijd te worden tussen CDA'er Jan
Peter Balkenende en PvdA'er Wouter Bos. Uw partij pleit voor een gekozen
premier. Wie van de twee ziet u het liefst als gekozen premier?

'Mijn hart klopt altijd wat linkser van het midden. Maar tussen deze twee vind
ik het een moeilijke. Want als je een gekozen premier krijgt, krijg je ook
andere types. Nu drijft er iemand boven uit een enorme partijhierarchie. Terwijl
als je echt gekozen bent, krijg je types als Herman Wijffels en Alexander
Rinnooy Kan. Andere gewichten, dat zie je ook in het buitenland. We hebben nu
met PvdA en CDA de strijd om de macht. De kans dat de grootste partij de premier
levert, is in Nederland niet 100 procent. Op deze manier de leider van het land
aanstellen, past niet meer bij deze tijd.'

A. Bakker: Hoe kunt u meedoen met, zoals u het vorig jaar noemde, die vunzigheid
en rituelen in Den Haag?

'Ik heb kritiek gehad op de Haagse cultuur. Ik heb mijn verbazing geuit over
regeltjes die niet op papier staan maar zo wel werken. Dat heeft me alleen maar
meer argumenten gegeven om te zorgen dat het ook anders kan en daartegen te
strijden. Heel veel mensen herkenden dat, maar hebben niet de mogelijkheid om
minister te worden om dat te constateren. Ze voelen wel dat er in Den Haag een
enorme inefficiëntie en onbegrijpelijke sfeer hangt die ik verwoord heb. Ik
kreeg in die tijd heel veel steunbetuigingen: fijn, maar doe er ook wat aan. Dat
is ook deel van mijn missie.'

--------
(c) 2006 Leeuwarder Courant