Leren van fouten: D66 miste in 2002 'derde weg'

Vreekamp vreek72 at HETNET.NL
Sun Oct 15 07:26:43 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mmm, struisvogelhouding, Bart. Je wilt niet zien dat de leden en kiezers
massaal zijn weggelopen. Dat die polls niet altijd kloppen, klopt. Maar met
een grove foutmarge zal het toch wel iets tussen 0 en 5 worden, niet?

Verder misken je dat D66 inhoudelijk totaal verrechtst is sinds Kok-2, qua
economische politiek (slaafje EU en VVD), qua bezuinigingen in zorg en
huisvesting (achter masker der privatisering), zich nauwelijks heeft
geprofileerd tav onderwijs (afgezien van  wat financieel vormgegeven
oprispingen). Kortom, 't is een conservatief zooitje geworden. Het fnuikende
nu is dat er weinig alternatief is voor D66. PvdA en GL zijn economisch
rechts geworden, GL is nog steeds voor apartheid etc. De SP probeert zwevers
en aarzelaars te vangen door 'matiging' op voor haar kenmerkende punten.
Terzake de buitenland-politiek hebben vrijwel alle partijen boter op hun
hoofd, of het nu Irak, Afganistan, Israel of de USA betreft.

En wat betreft het migrantenprobleem denkt vrijwel iedere club volgens de
lijnen van het islamisme, in plaats van dat men culturele en etnische
oorzaken zoekt in de nonintegratie, terrorisme (aardig opinieartikel laatst
in de VK van Werdmoelder, dat maar weinig weerklank vond, godsdienstoorlog
vindt men kennelijk interessanter). Geen enkele zelfreflexie.
hv,u