Leren van fouten: D66 miste in 2002 'derde weg'

Wed Oct 11 14:23:51 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Kaj Leers <mail at KAJLEERS.NL>,
>Ik denk dat je bij je beargumentatie de verkeerde onderbouwing gebruikt
>door de SP en de CU aan te halen, Marc. Het verschil tussen SP/CU en D66
>is dat de SP en de CU vanaf het begin een consistente lijn hebben
>opgesteld en zich daar ook koppig aan (hebben ge-)houden. De programma's
>van de CU en de SP zijn in al die jaren niet wezenlijk veranderd; alleen
>de SP heeft laatstelijk dan enkele oude 'barricadepunten' verwijderd,
>zoals koningshuis en NAVO etc.

 Ik zal je niet tegenspreken hoor.
 Maar het ging mij om de koers van D66.

 D66 wil hokken met CDA en VVD; en moet stemmen halen bij de PvdA. Bij
 gebrek aan een koers die mensen kunnen begrijpen, valt men de Christen-
 Unie dan maar aan onder het motto 'de ChristenUnie' wil zondag de winkels
 sluiten en heeft kwalijke dingen voor met abortus en euthanasie (zaken
 waar D66 nooit meer mee bezig is, trouwens - daar zou men dus ook veran-
 dering in kunnen brengen - maan neen, daar komt men niet op met al dat
 gewinkel op zondag).

 Als ik die aanvallen op de ChristenUnie zie dan schaam ik me weer eens
 rot voor D66 - zowel als vrijzinnig democraat als atheist, trouwens.
 Dit is zo'n vreselijk zwaktebod... Rouvoet hoeft dit alleen maar te
 pareren met 'dat D66 zich wel erg druk maakt om z'n uitverkoop' en
 'onze kerk zit elke zondag voller dan er mensen zijn die eens in de
 vier jaar op D66 stemmen' verder negeert hij al die liberale onzin.
 Daar sta je dan als D66 - altijd maar met de ideeen van anderen bezig
 zijn bij gebrek aan iets anders.

 Op Radio 1 zijn Pechtold (en anderen) momenteel aan het koken. Zeg maar:
 een kijkje in de politieke keuken.