Hetze?

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Oct 9 14:51:45 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Vreekamp wrote:

> Je kraait ten tweeden male onzin:

Sterke argumentatie, Henk. ga zo door.

> ik zal geen enkele genocide ontkennen.

Heel goed. Overigens, je mag best een genocide ontkennen die nooit heeft
plaatsgevonden. Of die geen genocide is. Maar in de Armenië kwestie is
de genocide door de VN als zodanig aangemerkt, dus deze hoef je niet te
ontkennen.

> Sterker nog, ik ben er al jaren van op de hoogte middels een antieke
> voorpagina van Le Petit Journal die bij mij in een lijst hangt -
> onderwerp de moordende controverse tussen Armenen en Turken. Een
> vroegere buurvrouw van me was een Armeense uit Beiroet - haar
> grootvader had als jongetje moeten vluchten. Haar man, VVD-er, zoon
> van een verzekeringsdirecteur en ex-marinier,  vond het overigens
> nooit leuk als die genocide even ter sprake kwam - dat was maar
> 'politiek'.

Dan kunnen we elkaar de hand schudden. een zeer goede vrienin van me is
Armeens en heeft uiterst overtuigende argumenten tegen ontkenning...

> Dat die genocidekwestie nu speelt komt door de lobby van Armenen die
> contacten hebben met de Christenunie. Een goede zaak, die aandacht.
> Had wel eerder gemogen. Nu kan het worden uitgelegd als Turkje pesten,
> terwijl het toch minstens net zo serieus is als de Koerdenkwestie.
> Vraagje: worden Turkse kandidaten eigenlijk wel gescreend op hun
> opvatting over Koerden en vrouwen?

Dat weet ik niet, maar we hebben het nu over Armenenië en de
genocideontkenning. Het is uitstekend dat de Armeense lobby tegenwicht
biedt tegen het geweld van de Turkse Nationale Staat en al haar
propaganda-organisaties over de wereld, die alles in het werk stellen om
deze schandvlek in Ottomaans-Turkse geschiedenis weg te werken, met
middelen die geen daglicht verdragen. Hele generatries schoolkinderen
zijn zwaar geïndoctrineerd. Schrijvers en denkers worden gevangengezet
en somtijds gemarteld als ze wèl over de genocide praten. Turkse
politici kunnen hun verdere loopbaan vergeten als het verkeerde
standpunt huldigen.Mogen we van onze Nederlands-Turkse politci, zoals
Fatma,  op z'n minst verwachten dat ze hun rug recht houden (lastig
fenomeen in D66 kringen) en de genocide met de duidelijkst mogelijke
woorden veroordelen? Turkije kan alleen met het verleden in het reine
komen door te erkennen, niet te ontkennen.