Van Mierlo: geef fouten toe (2)

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Oct 7 19:08:47 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> "Halstarrig doorgaan" lijkt me slechts een kwantitatief argument tegen de
> deelname aan de Balkjes. Ik denk dat D66 zich van grote (wisselende) delen
> van haar kiezersaanhang heeft vervreemd door een foute of arrogante
> inhoudelijke politiek: zoals,

Ik zou nogal wat kanttekeningen willen plaatsen bij jouw punten:

> weggooien "kroonjuwelen",

Deze worden door de meesten helaas als onbelangrijk beschouwd en spelen
denk ik nauwelijks een rol bij de lage cijfers in de peilingen. Het
"weggooien" valt misschien te betreuren, maar kan volgens mij de
achteruitgang niet verklaren.

> unverfroren
> neoliberaal en marktistisch ageren ipv genuanceerd gemengde economie
> bevorderen,

Dit is een tendentieuze formulering. Er is niks genuanceerds aan een
gemengde economie. Genuanceerd is niet hetzelfde als het gemiddelde tussen
wat PvdA en VVD willen.

> de interventie steunen in Irak,

Dat heeft zeker stemmen gekost.

> de afbraak van het onderwijs,

Welke afbraak? Leerrechten zijn een (kleine) stap in de juiste richting,
hoe oncomfortabel dat ook (aanvankelijk) moge zijn voor de natuurlijke
achterban van D'66.

> het loslaten van de PvdA,

Inhoudelijk heel juist, voor de steun van de kiezer niet.

> de dogmatische anti-vakbonden stellingname,

Fout, het zijn de vakbonden die dogmatisch vasthouden aan onterechte
privileges. Als het je interesseert, kan ik graag beargumenteren waarom.
Kijk ondertussen eens op www.mises.org of www.cato.org, kun je lachen.

Maar dat dit kiezers kost, lijkt me duidelijk.