Big Brother: Amerikanen screenen Nederlandse media

Kaj mail at KAJLEERS.NL
Fri Oct 6 17:40:17 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het is allemaal een overblijfsel uit de Koude Oorlog. De Nederlandse
overheid deed niets anders waar het op kranten als 'De Waarheid' en
vakbladen van de vakbonden e.d. aankwam.

Nu doet de Nederlandse overheid hetzelfde met islamitische media in NL. Niks
geks aan.

Het verschil is alleen dat men in Nederland kijkt naar de binnenlandse
media. De Yanks hebben hun programma's om de media in andere landen te
volgen nooit opgegeven.

Ik heb een journalist gekend die vrij lang correspondent was in de States
voor NL media. Op een keer deed ik een interview met hem voor een krant. Hij
flapte er enkele kritische opmerkingen uit over mogelijke
presidentskandidaten en ministers. Toen ik hem de rauwe versie toestuurde
voor een factual check, ging hij helemaal door het lint toen hij zich
realiseerde dat wat hij hier uitzond / schreef, te allen tijde door leden
van de Amerikaanse ambassade werd bekeken en gelezen. Hij was zó bang dat
hij zijn contacten in de States zou kwijtraken dat hij mij middels faxen van
zijn advocaten dwong om het interview niet te publiceren. Helaas hadden we
geen geld voor eigen advocaten en dus gingen we door de knieën.
En die man kende ik al bijna 10 jaar. Zó bang was hij.

Kaj