Van Mierlo: geef fouten toe (2)

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Fri Oct 6 22:53:58 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> Maar ok, van Mierlo heeft het ja-nee-ja-nee congres een stootje naar JA
> gegeven, terwijl hij nu NEE zegt. Dat kopt niet én dat klopt niet en
> daar kan ik geen chocolade van bakken.

Hij noemt één ietwat concreet punt, en dat is dat D66 Verdonk harder aan
had moeten pakken, dat D66 haar beleid niet mee had moeten dragen.

Daar ging dat congres 2 april 2005 niet over.

Van Mierlo maakt m.i. dezelfde fout als Lousewies, namelijk door in de
hoofdboodschap totaal vaag te zijn over WAT D66 fout gedaan zou hebben.
Dan is het enige wat je bereikt het beschadigen van je eigen
geloofwaardigheid. Dan kun je ook gewoon random gaan raaskallen, dan is
het eindeffect hetzelfde.

Als je iets te zeggen hebt, wees dan concreet en begrijpelijk. Vind je
dat D66 iets fout gedaan heeft geef dan aan wat en hoe.

Wat ik denk is dat D66 gewoon te veel bullshit gepikt heeft waar ze kort
en helder doorheen hadden moeten prikken.

Op deze lijst is uitgebreid het zwakke D66-optreden m.b.t. de
softwarepatenten en de identificatieplicht aan de orde geweest. Maar er
zijn zoveel onderwerpen geweest. De kunst van de oneliner die toch de
essentie vat, dat is toch het onmisbare fundament onder een duidelijk imago.

D66 leek steeds vooraf te denken van 'wat zullen VVD en CDA er wel niet
van vinden?' voordat er vervolgens wat vage praat uitkwam. In het
harddrugsbeleid bijvoorbeeld kun je toch gewoon door de dogma's van het
CDA heen prikken? Het gaat om de overlast (terugbrengen van het aantal
gepleegde delicten) en het gaat om de gezondheid (preventie, en het
normaliseren van het leven van de verslaafden). Dat is waar de mensen
wat aan hebben, en dan moet je niet in plaats daarvan wat principieel
gaan luchtfietsen.

Bart