Silenced by the Drums of War by Jeff Cohen

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Fri Oct 6 18:20:36 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Klopt Bart, smerig zooitje is het.

Al sinds jaar en dag overigens. Een kleine elite bepaalt al heel lang wat
de burger in de massamedia voorgeschoteld krijgt.

> De manier van het implementeren is
> trouwens schokkend eenvoudig. Bij iedere talkshow nodig je een
> mainstream Democrat en een Republican uit en je herhaalt een fiks
> aantal keren dat je *daarom* heel objectief bent want 'both sides of
> the story' belicht... En je laat ze wat ruzieen over details en wie de
> grootste patriot is.. :-(
>
> Ik geef trouwens voor een belangrijk deel het 'winner takes all'
> stemsysteem in de VS voor volksvertegenwoordigers hiervan de schuld,
> omdat iedere van de mainstream afwijkende mening daardoor niet gehoord
> [...]

De media zijn een mooi voorbeeld van hoe marktwerking alleen tekort kan
schieten. Het is hier in Nederland volgens mij trouwens niet veel beter,
het gaat alleen op een andere manier mis, ook bij de publieke omroep. De
overheid is dus ook al geen afdoende oplossing, en een gemengd stelsel ook
niet. Mijn hoop ligt bij geleidelijke maar verregaande democratisering van
de media door internet en convergentie, denk aan zaken als podcasting,
youtube en wikipedia.